Student Automotive studeert af op mogelijke verduurzaming lesauto’s
Willemijn Uijldert – van Essen, student HAN Automotive, heeft voor haar afstudeeronderzoek gekeken naar de ketenduurzaamheid en mogelijke verduurzaming van lesauto’s voor het project Les Elektrisch.
Ketenduurzaamheid bekijkt de volledige uitstoot van het gebruikte voertuig, niet alleen de uitstoot tijdens het gebruik, maar ook de uitstoot van de productie van de auto én de productie van de energiedrager. Uiteraard worden daarbij wel een aantal aannames gedaan, omdat elke auto zijn eigen specifieke productieproces kent en niet alle brandstoffen op dezelfde manier gewonnen worden. De productie van elektriciteit kan ook op veel verschillende manieren en er zijn daarbij ook nog eens combinaties mogelijk.
Uit het onderzoek van Willemijn kunnen we wel een aantal duidelijke conclusies trekken:
- de uitstoot* bij de productie van een auto met brandstofmotor is minder vervuilend dan de productie van een elektrische auto;
- de uitstoot* bij de productie van benzine en diesel (well-to-tank = WTT) is vrij eenduidig te bepalen;
- de uitstoot* bij de productie van elektriciteit loopt verschilt zeer sterk afhankelijk van de wijze van opwekken;
- de uitstoot* bij het gebruik van de energiedrager (tank-to-wheel = TTW) bestaat alleen bij auto’s met verbrandingsmotor
* Uitstoot in CO2eq, standaard meeteenheid voor klimaateffecten door verschillende broeikasgassen
Uitstoot per autosoort
In bovenstaande grafiek worden de verschillen in de uitstoot weergegeven, waarbij duidelijk de veel hogere uitstoot per kilometer voor brandstofauto’s ten opzichte van elektrische auto’s te zien is.
In onderstaand afbeelding de meest en minst optimale versie ter illustratie. Uiteraard zijn ook alle andere mogelijkheden door Willemijn in haar rapport uitgewerkt.