Double Diamond ontwerpproces met Auping als denkbeeldige klant
Kunstmatige intelligentie, robotisering, internet of things, wearable technologie, big data, blockchain en 3D printen. Deze technologieën gaan steeds meer ons leven bepalen, waardoor we in toenemende mate fysiek en digitaal verweven zullen zijn. In het ontwerpproces moet je daar rekening mee houden.
Studenten Industrieel Product Ontwerpen (IPO) uit het 2e jaar gingen met een ontwerpproces aan de slag. Beddengigant Auping was hierin de denkbeeldige klant/opdrachtgever, waar al jaren duurzaamheid en innovatief design centraal staat.
Vragen die IPO-studenten moesten onderzoeken en beantwoorden zijn:
- Is mijn idee relevant voor Auping? (past het binnen merkwaarden en/of productportfolio)
- Is mijn idee toekomstbestendig? (welke grote trends zijn van toepassing)
- Welke marktfactoren spelen een rol? (concurrentie, branche, samenwerking, trendanalyse methode)
- Hoe komt mobiliteit terug in je oplossing?
Met behulp van het Double Diamond ontwerpproces hebben de studenten zo goed als mogelijk de vragen beantwoord. Vervolgens kwamen de studenten elkaars oplossingen bekijken in de posterpresentatie Fuzzy Front End die op 29 september is gehouden.
Waarom Double Diamond Model?
Het Double Diamond Model helpt (industrieel product) ontwerpers de fundamentele bouwstenen een goede plek te geven. Het is een model/methode die het innovatieproces weergeeft. Het model geeft de fases Discover, Define, Develop en Deliver weer. Om deze reden wordt het model ook wel 4D-model genoemd.
De Double Diamond bestaat uit 2 ‘diamanten’ die elk symbool staan voor een proces van iets verkennen en onderzoeken (divergeren) en vervolgens keuzes maken en tot actie overgaan (convergeren).
- De eerste diamant onderzoekt de ‘problem space’. Door informatie te verzamelen en een ontwerpopgave te definiëren, zorg je ervoor dat het juiste probleem wordt aangepakt.
- De tweede diamant onderzoekt de ‘solution space’. Door oplossingsrichtingen te bedenken en één of enkele beloftevolle oplossingen uit te werken, zorg je voor een goede en gevalideerde oplossing.
Wat is Fuzzy Front End?
Fuzzy Front End is een term afkomstig uit de productontwikkeling. Het omschrijft de beginfase van een project waarin de grenzen nog niet zijn afgebakend. Het doel is om de grenzen van het idee te verkennen, kansen te definiëren en concepten te ontwikkelen voordat ze uitgewerkt worden. Hiermee voorkom je dat er later in het project onnodig tijd wordt gemaakt of geld wordt uitgegeven door verkeerde aannames.
Bronnen: HAN, Design Thinking Workshop, FrankWatching
Fotografie: HAN IPO Instagram