HAN Hydromotive pakt eerste plek op Challenge Ecogreen Gas

Pracht prestatie! Het HAN Hydromotive team is op 19 mei tijdens de Challenge Ecogreen Gas als eerste geëindigd in de categorie Urban Class Hydrogen met een nieuw record! Teammanager Joris Oosterhuis reageert enthousiast. “Op onze beste ronde behaalden we een verbruik van 1 liter op 830km (1:830)! Ons vorige record was 1:690.”

Bekijk de drone-beelden die student Simon Wicher van HAN Hydromotive heeft gemaakt van een van de rondes:

Met welke auto is deze eerste plek behaald?

De winst is behaald met de nieuwe waterstofauto HM22. Deze is onlangs met grote trots onthuld in de Eusebiuskerk. Na een jaar van bouwen en het zoeken van de juiste balans in de materialen, is het echte avontuur voor 2e-jaarsstudenten Automotive van team HAN Hydromotive begonnen. Begin juni hopen ze een nog betere prestatie neer te zetten dan de 1:830 op de internationale Shell Eco Marathon. Maar dan moet je wel weten of de HM22 waterstofauto doet wat hij moet doen.

HAN Hydromotive is graag goed voorbereid. Daarom deed het studententeam van 16 t/m 19 mei mee aan de Challenge Ecogreen Gas op het circuit de Loire-Atlantique in de Franse streek Bretagne.

Hoge temperaturen, dynamische baan

Marousha van Egmond is de coureur van het team. Zij vond het een heel gaaf en uitdagend circuit. “Er zit veel hoogte verschil in de baan en het was wel wat afzien met de hoge temperaturen. Een goede test en een hele gave ervaring rijker. En ben ook blij dat we al een goed eerste resultaat hebben kunnen neerzetten op de eerste racedag. Op de laatste dag hebben we de rondes zoveel mogelijk weten te verbeteren met dus een geweldig mooi resultaat: een eerste plaats!”

“Door de baan en hoge temperaturen waren er af en toe moeilijkheden”, beaamt teammanager Joris Oosterhuis. “Dat heeft ons alleen maar meer inzicht gegeven van hoe de auto werkt en hoe we de auto het beste kunnen gebruiken. De baan is namelijk heel dynamisch en de temperaturen van over de 30 graden werken ook niet altijd even mee.”

Op de televisie!

Ondanks dat heeft het team een geweldige prestatie geleverd. “Jazeker en ik ben hartstikke trots dat we nu al zulke mooie resultaten hebben bereikt. En ik heb ook een interview mogen geven op een Franse tv-zender!”

Urban Class Hydrogen

Docent en begeleider Edwin Kemper zag gelijk verbetering. “Het verbruik na de eerste dag was al beter is dan laatste 4 jaar Hydromotive. We hebben als enige in de Urban Class Hydrogen op die dag al een verbruik kunnen neerzetten van 1 liter op 672km (1:672), maar de berekening was niet vergelijkbaar met afgelopen jaren. Een verbruik kunnen neerzetten betekent feitelijk dat je in staat bent om 9 ronden te rijden (van ongeveer 2km per ronde) en binnen de maximaal gestelde tijd. En als je langer dan 30 seconden stilvalt, dan telt je resultaat niet meer mee.”

Op Shell Eco Marathon goed scoren

Doel is dus om op de de Shell Eco Marathon (van 31 mei tot 3 juni op TT racecircuit in Assen) een zeer zuinige prestatie neer te zetten. Dit is ’s werelds grootste en uitdagende studentencompetitie op het gebied van innovatie, technologie en duurzame toepassingen. Liefst 35 studententeams van universiteiten gaan de strijdt met elkaar aan.

HAN Hydromotive strijdt – als enige hogeschool – in de waterstofklasse. Marousha van Egmond, student Automotive, zal als coureur de enige vrouw zijn die deelneemt aan deze internationale wedstrijd.

Bron: HAN Hydromotive
Fotografie en video: Edwin Kemper

Reacties

  1. 20 mei 2022 door Paul Mulder

    Geweldig gedaan, geweldig team !
    Ben wel een beetje trots op jullie.

  2. 23 mei 2022 door Marjolein Bron

    Het enthousiasme spat ervan af! Leuk hoor, gefeliciteerd. En nu door naar het vasthouden van deze goede resultaten in Assen!