Schoner, slimmer, socialer: minder koolstofdioxide (CO2)-uitstoot met ‘De Boyle’

Op het HAN H2lab, dat een onderdeel wordt van Connectr, werken studenten Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek, Embedded Systems en Industrieel Product Ontwerpen aan eenpersoonswaterstofauto. Waterstof heeft de eigenschap dat je minder koolstofdioxide (CO2) uitstoot, dus beter voor het milieu en de overgang naar groene mobiliteit. Dat raakt niet alleen studenten Automotive, waarvan je zou verwachten dat zij aan zo’n auto werken. Nee, het is ook een interessant stuk innovatieve engineering.

Schoner, slimmer, socialer

“Dat studenten van verschillende opleidingen samenwerken aan deze waterstofauto, toont aan dat ze leren samen te werken en verder te kijken dan hun eigen vakgebied”, vertelt Rob Verhofstad, voorzitter College van Bestuur van de HAN. “Het vertelt me ook waar het nieuwe koersbeeld van de HAN voor staat: gaan voor een schonere, slimmere en socialere wereld van morgen.”

De Boyle

De waterstofauto heeft een liefkozende naam gekregen: De Boyle. De auto wordt opgebouwd met hulp van jongeren uit het mbo praktijkonderwijs, die bijvoorbeeld kunnen lassen. Zonder deze praktische vaardigheden kan er geen auto worden gemaakt. Ondertussen leren de mbo’ers van de hbo-studenten hoe je precies zo’n auto bouwt en ontwerpt.

Verhofstad legt uit waarom dit zo belangrijk is. “Daar komt kennis vergaren bij en onderzoeksvaardigheden, maar de studenten leren zo ook beter om met grote veranderingen om te gaan. Want onze wereld verandert steeds sneller. Daarom is het belangrijk dat je met vaak onverwachte veranderingen goed mee om leert te gaan. Daarbij dien je goed te kunnen samenwerken, creatief te zijn èn oplossingsgericht.”

Ergonomie

Studenten hebben ondertussen de stoel van de auto vervangen door een versie die ergonomisch beter is. “Je moet immers goed en lekker kunnen zitten in een auto”, legt een van de studenten uit.

Meer interesse in waterstoftoepassingen 

“Er is steeds meer interesse in waterstoftoepassingen, als zit het nog wel vaak in de academische fase”, legt HAN-docent Ruben Bruins uit. “Het aantal monteurs dat nu al goed weet om te gaan met een watersofauto is nog vrij mager. Daarom werken we hier in het HAN H2lab ook samen met specialistische bedrijven als Hymatters. Dat bedrijf maakt ook weer gebruik van de faciliteiten van ons lab. En we werken veel samen met mbo-scholen.”

Flexibel omgaan met veranderingen

Omdat de maatschappelijke uitdagingen zo groot zijn, worden we steeds vaker bewust dat je niet alles meer kunt vangen in één discipline”, ziet Verhofstad. “We zien bijvoorbeeld allemaal de urgentie om iets te doen aan het klimaat. Waterstoftoepassingen spelen daarin een enorme rol. Wij willen daar een belangrijke maatschappelijke rol in spelen, ook omdat de opgedane kennis door studenten, docenten, onderzoekers en het bedrijfsleven via praktijkgericht onderzoek helpt om de waterstoftechnologie naar een hoger plan te tillen.

De CvB-voorzitter is ervan overtuigd dat de HAN in Arnhem op bijvoorbeeld het onderwerp waterstoftechnologie het verschil kan maken. “We leiden jonge studenten op waar de arbeidsmarkt echt behoefte aan heeft. Studenten die flexibel weten om te gaan met veranderingen. Zij kunnen door innovaties dingen slimmer maken, zodat er samen meer uit onze handen komt.”

De waterstofauto heet De Boyle. Wist je dat de wet van Boyle het gedrag beschrijft van ideale gassen bij constante temperatuur: pV = constant. Hierin is p de druk en V het volume van het gas. Deze wet stelt dat bij een constante hoeveelheid gas en een constante temperatuur de druk van een gas omgekeerd evenredig is aan het volume. De wet is vernoemd naar de Ierse filosoof en scheikundige Robert Boyle (1627-1691).

Bronnen: De Gelderlander, LinkedInHAN, Wikipedia
Fotografie: HAN