Challenge Day SURF: peer feedback

Eind september organiseerde SURF de Challenge day 2018: samen werken aan onderwijsinnovatie. Tijdens een Challenge dag worden leveranciers uitgedaagd om samen te werken aan vraagstukken die bij meerdere instellingen centraal staan, om zo onderwijsinnovatie te versnellen. Vandaag stonden twee uitdagingen centraal: Hoe wordt de modulaire leeromgeving 1 geheel: (visuele) integratievraagstukken Hoe kunnen tools peer feedback en peer assessment ondersteunen in online […]

De winst van peer feedback

In het maart nummer van Onderwijsinnovatie (ja, ik had nog wat in te halen) staat een interessant artikel over de meerwaarde van peer feedback. De auteurs vragen zich af of peer feedback de docent tijdswinst oplevert en de onderwijskwaliteit ten goede komt. Naar mijn idee niet de twee vragen die je in dit verband beantwoord zou willen hebben en dat […]

De SURF Onderwijsdagen: Leeruitkomsten maken flexibilisering mogelijk

Na de lunch ben ik aangeschoven bij de interessante sessie van Dominique Sluijsmans met als titel ‘beoordelen als kans binnen flexibel en blended onderwijs’. Vanuit mijn promotieonderzoek naar online peer feedback volg ik het werk van Dominique al lang en ook in deze sessie gaf ze wederom interessante inzichten. In deze blog noem ik er een aantal. Dominique maakt in haar verhaal […]

Surf Onderwijsdagen: beter onderwijs door een flexibele leeromgeving?

In de vierde parallelsessieronde was ik aanwezig bij de bijeenkomst over de vraag ‘beter onderwijs door een flexibele leeromgeving?’ Marieke de Wit (SURFnet) presenteerde in een sneltreinvaart de aanpak van SURF rondom de flexibele leeromgeving. Voor meer informatie verwijs ik naar de interessante notitie Flexibele en persoonlijke leeromgeving. SURF heeft een demo omgeving ingericht. Ze hebben eerst nagedacht over te […]

De SURF onderwijsdagen – Richting, Ruimte en Support

Na de opening, de versnellingsagenda en de uitreiking van de awards heb ik in parallelsessieronde 3 het innovatiecafe bijgewoond (de sessie adaptive learning was helaas vol). Deze sessie had betrekking op: ‘het organiseren van digitalisering van het onderwijs, hoe pak je dat aan?’ Aan een tafel hadden vijf experts van 4 universiteiten en 1 hogeschool plaats genomen. Ieder kreeg de ruimte om kort inzicht te geven in de manier waarop […]