Peer feedback: efficiënter onderwijs en betere resultaten

Vandaag besteed ik aandacht aan een voorbeeld uit de praktijk, waar een docent de voordelen van peerfeedback ontdekt heeft. Het gaat om prof. dr. Anneke Smelik van de Radboud Universiteit. In een online artikel wordt aandacht besteed aan haar overwegingen om peerfeedback te introduceren en haar ervaringen. In deze blog verwijs ik naar het artikel en vul ik waar mogelijk aan […]

Using a portfolio to stimulate and assess medical students‟ reflection

In my research on reflection and E-PeerFeedback I read the thesis of Erik Driessen. The title of his thesis is: ‘Educating the self-critical doctor’ – Using a portfolio to stimulate and assess medical students‟ reflection. I’m interested in his research on ‘Conditions for successful reflective use of portfolios’ as I hope to find some links to my own research.

Research on peer feedback in practice

Last weekend at the eApril conference I attended a workshop on a research on using feedback in a MBO (intermediate vocational education) in the Netherlands. The researcher is Desiree Haan, who did hear research at Studio T. She was accompanied in the workshop by Ellen Venhuizen. The workshop was an interactive session on giving and receiving feedback. In this blog […]

De meerwaarde van peerreview

Deze week woonde ik de onderwijsdagen van SURF bij. Vanuit mijn onderzoek ben ik natuurlijk geinteresseerd in lezingen over peerfeedback. Daarom heb ik de presentatie van de TUDelft bijgewoond met als titel: Peer review versie 3: Teamprestaties meten, volgen, toetsen door Gillian Saunders-Smits (Technische Universiteit Delft). In een blog heb ik een korte samenvatting geschreven van de presentatie. In mijn conclusie […]

We missen de essentie van reflectie

Vandaag las ik via de blog van Wilfred Rubens een artikel van Peter Pappas met als titel A Taxonomy of Reflection: Critical Thinking  For Students, Teachers, and Principals (Part 1). Wilfred vergelijkt in zijn blog de taxonomie van Pappas met de reflectiecyclus van Fred Korthagen. Hij concludeert dat hij Korthagen’s cyclus completer vindt, maar vindt Pappas expliciteringen ‘Begrijpen’ en ‘Toepassen’ èn […]