Leren van peerfeedback

Op vrijdag 12 april heb ik op uitnodiging van collega Marlo Kengen een workshop gegeven over de kracht van online peerfeedback op de onderzoeksinspiratiedag georganiseerd door FCe en NVO2. In twee uur tijd heb ik de deelnemers van de workshop verteld over mijn onderzoek, de aanleiding, de theoretische achtergrond en de aanpak. Vervolgens is de groep aan de slag gegaan […]

Online peerfeedback als vorm van crowdsourcing?

Online peerfeedback kent veel vormen. Mijn onderzoek richt zich op online peerfeedback binnen een afgeschermde digitale leeromgeving. Dit heeft er mee te maken dat het geven van online peerfeedback om veiligheid vraagt. Ik vraag me af in hoeverre de inzet van online peerfeedback interessant kan zijn om te in te zetten in een MOOC (Massive Online Open Course).

Reflectie met widgets draagt bij aan leven lang leren

Op 9 november promoveert Dominique Verpoorten bij de OU op zijn onderzoek ‘Reflection Amplifiers in Self-Regulated Learning’.  Hij ontwikkelde een speciale tool die in e-learningomgevingen gebruikt kan worden bij de reflectie op het leerproces. Scienceguide schreef hier een kort nieuwsbericht over. Uit de experimenten bleek geen direct effect op de leerprestaties, maar leverde voor studenten vaardigheden op die nodig zijn […]

peerScholar

Via Twitter vond ik de blog van Henk Heurter over peerScholar. PeerScholar is een online peer assessment tool ontwikkeld door Steve Joordens, hoogleraar Psychologie aan de universiteit van Toronto Scarborough, en zijn team. De titel van de tool triggerde me om twee redenen: het gaat hier om een vorm van peer feedback, het aandachtsgebied van mijn onderzoek, en de naam Scholar […]

Studenten als ‘constructors’ van feedback

Eerder schreef ik over het PEER-project van professor David Nicol. Vertrekpunt voor het project is dat peerfeedback een manier is om studenten verantwoordelijk te maken voor hun eigen leerproces. Op de site staan diverse referenties naar interessante artikelen over peerfeedback. 1 van deze artikelen is een paper van David Nicol en heeft als titel ‘Developing the students’ ability to construct […]