Naar een nieuw perspectief….

Al langer voer ik het betoog dat we bij het optimaal inzetten van peer feedback in het onderwijs meer moeten kijken naar de meerwaarde voor de gever. Ik merk steeds meer dat deze manier van kijken een nieuw perspectief is. En dat ik dit dus ook zo moet benaderen. Op advies van mijn supervisors werk ik nu aan het schrijven van een position paper waarin ik dit perspectief uiteen zet. Dit maakt dat het artikel waar ik nu al maanden mee bezig ben, uitgesplitst wordt in twee artikelen.
Ik heb de afgelopen jaren van mijn promotie ervaren dat de regels van het academische spel mij soms blokkeren. Doordat ik onderzoek doe naar een relatief nieuw onderwerp ervaar ik de beperkingen van wetenschappelijk onderzoek. De grote uitdaging is dan ook om hier een weg in te vinden. Ik prijs mij gelukkig dat ik toch niet de enige bleek die onderzoek doet vanuit het perspectief van de gever.Daardoor is het gelukt om toch voldoende theoretische kapstokken te vinden om mijn ideeën aan ‘op te hangen’. En deze verhandeling probeer ik te verwoorden in mijn eerste artikel, dat de vorm krijgt van een position paper. In dit paper gebruik ik bestaande theorieën en nieuwe inzichten om mijn afwijkende standpunt te onderbouwen. Bijkomend voordeel is dat ik het position paper kan gebruiken als basis voor het theoretische hoofdstuk van mijn dissertation. Wordt vervolgd…..

Reacties

  1. 25 maart 2014 door monica van winkel

    Dag Esther,

    veel succes hiermee. Ik vind position papers altijd heel waardevol. Ze zijn niet makkelijk! Ze geven wel de kans een vraagstuk op een ander niveau te bekijken en op te lossen. In mijn onderzoek naar rolidentiteiten van HBO-docentonderzoekers vond ik vijf persona’s waar de onderzoekspersona er een van is, en daarbinnen is de innovatieve onderzoeker een van de drie varianten. Het geloof in de innovatie is de ‘powerful engine’ van de onderzoeker. Blijf geloven dus! Succes.

    Werktitel promotie:
    Academics’ role identities and role transitions at new universities: Novel researcher roles alongside current teacher roles.

    (N=18 docentonderzoekers van de HAN; data via interviews en longitudinaal via logboeken).

    Uit de resultaten van een artikel, waar ik mee bezig ben, een klein stukje:

    Innovative researcher
    Respondents in this variation are orientated on the development of novel conceptual approaches and research methods, […]. Novel ideas are sometimes referred to as personal or disciplinary paradigm shifts. Research from novel perspectives makes causes of phenomena visible at deeper levels, and opens opportunities for improvements of a fundamental different nature. […]

    Although respondents are constantly questioning their positions, they express strong beliefs in the value of their innovation. Their beliefs appear to be a powerful engine in their research. […]

    Monica van Winkel,
    hoofddocent en promovenda

    Senior Lecturer HRM, HRD, M & O and qualitative research | HAN UAS | PhD Candidate at ICLON – Leiden University |
    http://www.researchgate.net/profile/Monica_Van_Winkel