Online workshop over de kracht van online peer feedback

Op 20 mei mocht ik een online workshop geven over online peer feedback voor de docenten en studenten van de masteropleiding MOVEL. Waar ik normaal deze workshop ‘face-to-face’ geef, stond ik nu voor de uitdaging om de workshop volledig online te geven. Hoe heb ik dat gedaan?

Allereerst heb ik het ‘theoretische’ deel van mijn workshop omgezet naar een kennisclip, zodat de deelnemers deze van te voren online konden bekijken. We hebben de groep gesplitst: eerst de docenten en daarna de studenten. Voor de docenten heb ik wat extra slides toegevoegd over het geven van feedback in de rol van docent, maar verder was de presentatie hetzelfde. Ik heb de presentatie synchroon online in Teams gegeven en studenten konden via de Chat vragen stellen. Ik heb vervolgens mondeling de vragen beantwoord.

Vervolgens had ik voor de groep studenten een apart kanaal aangemaakt in de teamsite en daar de opdracht in de vorm van een ‘post’ geplaatst:

De studenten zijn individueel in Teams aan de slag gegaan met de opdracht en ik kon via de posts de voortgang en de reacties zien. Na de oefening hebben we een korte plenaire reflectie gedaan. Gezien de beperkte grootte van de groep heb ik de studenten niet via Chat laten reageren, maar rechtstreeks online in de meeting, zodat je een echt groepsgesprek kunt voeren.

Het kostte even wat voorbereiding, maar het bleek heel goed mogelijk om deze workshop over peer feedback online via Teams te organiseren. Desondanks verkies ik de face-to-face versie boven de online variant!