Themanummer tijdschrift Pedagogiek over cultureel-ethnische diversiteit

Onder redactie van Joep Bakker en Eddie Denessen van de Radboud Universiteit Nijmegen heeft het tijdschrift Pedagogiek een themanummer uitgebracht over cultureel-etnische diversiteit in maatschappij en onderwijs. In het voorwoord wordt ingegaan op één van de stellingen uit het rapport van de RMO (Tussen afkomst en toekomst, 2012), nl. dat het onderwijs bij uitstek het domein van integratie zou zijn. Bakker en Denessen concluderen echter dat, hoe betreurenswaardig dan ook, etniciteit binnen het onderwijs nog altijd een factor van betekenis is. Hoe zij tot deze conclusie komen, valt te lezen in de artikelen van:

– Ohrhan Agirdag, Piet van Avermaet en Mieke van Houtte: De vraag is waarom: de impact van segregatie op cognitieve en non-cognitieve uitkomsten;

– Michael Merry, Geert Driessen en Iman Oulali: Doet onderwijssegratie ertoe?

– Guido Walraven, m.m.v. Dorothee Peters: Segregatie in het basisonderijs tegengaan en dialoog bevorderen: de casus Nederlands

– Trees Pels: Diversiteit en de pedagogische functie van het onderwijs.

Het tijdschrift is in te zien bij het studiecentrum.

Bron: Pedagogiek: wetenschappelijk forum voor opvoeding, onderwijs en vorming, 32e jaargang, nr.2, 2012