Slechtere scores door vooroordelen leraren

Wanneer er weinig verwachtingen zijn ten aanzien van de leerprestaties van kinderen zullen ze ook minder goed presteren. Dit geldt niet alleen voor allochtone kinderen maar ook kinderen die een beperking hebben zoals een leerstoornis als dyslexie. Onderzoek aan de RU Nijmegen heeft dit aangetoond.

Invloed op leerprestaties

Hoe meer vooroordelen er zijn vanuit de leraren, hoe slechter deze leerlingen zullen presteren. Hoe dit precies zijn uitwerking heeft in de klas is niet onderzocht maar men denkt dat het voornamelijk gaat via non-verbale communicatie. Volgens de onderzoekers is het geen bewust proces dat zich afspeelt maar komt het bv naar voren doordat een docent minder geduld heeft met allochtone kinderen en kinderen met een leerstoornis dan met andere kinderen.

Manier van onderzoek

Bij het onderzoek waren 41 leerkrachten van basisscholen betrokken, samen met 434 leerlingen van Nederlandse, Turkse en Marokkaanse komaf.  Men heeft gemeten door het geven van impliciete taken; een impliciete associatietest (IAT) en een priming taak. Beide zijn computertaken waarbij een houding vastgesteld kan worden door het meten van de reactiesnelheid. De conclusies die deze manier van onderzoeken geeft leveren een meer realistisch beeld op dan het invullen van vragenlijsten, waarbij de kans op sociaal gewenste antwoorden groot is. Ook werden er associatietests gedaan en gevraagd naar hun verwachtingen van individuele leerlingen. De CITO-scores zijn ook langs de meetlat gelegd: hangt de uitslag samen met de vooroordelen van leerkrachten?

Wie meer wil weten over de invloed van vooroordelen van leraren op de prestaties van hun leerlingen kan terecht bij Nevzat Cingöz, Netwerk.Diversiteit-GGM@han.nl

Het onderzoek is uitgevoerd door Linda van den Bergh en Lisette Hornstra van het Behavioral Science Institute van de Radboud Universiteit te Nijmegen. De resultaten zijn gepubliceerd in het American Educational Research Journal en in het Journal of Learning Disabilities.

Reacties

  1. 02 mei 2012 door ibrahim

    Dit gebeurt niet allen in basisscholen. Ook in het hogere onderwijs gebeurt dat veel. Jaren lang werd beweert dat de allochtonen erg gevoelig zijn. Nu is hun gevoel wetenschappelijk bewijzen. Ben benieuwd wanneer er een onderzoek voor de hoger onderwijs komt.

    Ibo laz