Vier Comeniusbeurzen voor onderwijsinnovatie binnen voor de HAN!
De uitslag van de derde ronde van het Comeniusprogramma is bekend. En de HAN kan trots zijn op de uitslag! Er was grote belangstelling voor dit programma: 367 intentieverklaringen werden ingediend. Er was budget voor 70 beurzen: 42 voor teaching fellows, 22 voor senior fellows en 6 voor leadership fellows. De HAN heeft na de ronde van vooraanmeldingen uiteindelijk vier volledige voorstellen ingediend en deze zijn allen gehonoreerd!
Het betreffen twee teaching fellows en twee senior fellows. De aanvragers van de HAN hebben allen in hun beoordeling een ‘zeer goed’ als kwalificatie gekregen. De aanvragers kunnen komend schooljaar aan de slag met het uitvoeren van hun voorgestelde onderwijsinnovatie.
Het Comeniusprogramma stelt onderwijsprofessionals in het hoger onderwijs in staat om hun visie op onderwijs(vernieuwing) in de praktijk te brengen. De innovatieprojecten moeten zodanig vernieuwend zijn, dat ze ook buiten de instelling waar het project plaatsvindt als vernieuwend worden beschouwd. Door excellent en bevlogen docentschap zichtbaar te waarderen draagt het Comeniusprogramma bij aan het mogelijk maken van gevarieerde carrièrepaden voor docenten en onderzoekers aan hogescholen en universiteiten.
Beurzen en thema´s binnen Comenius
Er bestaan drie soorten beurzen: teaching, senior en leadership fellow. Per beurs gelden verschillende eisen aan het dienstverband, de positie en de ervaring van de hoofdaanvrager.
- Teaching Fellows (50.000 euro) voor een innovatie binnen een cursus of onderwijsonderdeel;
- Senior Fellows (100.000 euro) voor innovatie binnen een grote opleiding, faculteit of substantieel onderdeel van een hoger onderwijsinstelling;
- Leadership Fellows (250.000 euro) voor een innovatie gericht op meerdere samenwerkende faculteiten, gehele instelling of in samenwerkende faculteiten van verschillende instellingen. De projecten van de Leadership Fellows dienen aan te sluiten bij de onderwijsvisie van de eigen instelling.
Er worden per ronde verschillende thema’s benoemd. Deze ronde waren de thema’s.
- International Classroom
- Slimmer en beter leren met ICT
- Aandacht voor studentenwelzijn
- Vrij (over de volledige breedte van de Strategische agenda voor het Hoger Onderwijs)
De Comenius fellows van de HAN
Drie van de vier aanvragen van de HAN betreffen het thema International Classroom en één aanvraag betreft het thema studentenwelzijn.
De twee teaching fellows zijn:
- Jannemieke Geesink met ‘Peer feedback in the International Classrroom’ van Arnhem Business School.
- Wilma van den Berg met ‘Rethinking education in an international context’ vanuit de Pabo.
De twee senior fellows zijn:
- Bram Hendrawan met ‘Going International From Within’ van Arnhem Business School.
- Velibor Peters met ‘Student als change agent: van individueel studentenwelzijn naar een participatieve aanpak binnen het HBO als setting’ vanuit ISBS.
De nieuwe fellows treden toe tot het ComeniusNetwerk van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen tijdens het Comenius Festival op 6 juni 2019.

Bron: KNAW Comenius Netwerk
Wij feliciteren Jannemieke, Wilma, Bram, Velibor en niet te vergeten hun teamleden met wie ze het plan hebben opgesteld met het binnenhalen van deze beurs!! En we wensen hen veel succes met het voorbereiden en implementeren van hun mooie, inspirerende onderwijsinnovaties!
Lees voor meer informatie over de volgende Comeniusronde het blog: Thema´s van Comeniusprogramma 2020.
Zie voor meer informatie over de inhoud van de projecten en het Comeniusprogramma ook:
https://www.nro.nl/comenius-teaching-fellow-beurs-voor-38-docenten/
https://www.nro.nl/23-nieuwe-comenius-senior-fellows-in-het-hoger-onderwijs
https://www.nro.nl/onderzoeksprojecten/comeniusprogramma/