Twee HAN projecten praktijkgericht onderwijsonderzoek beroepsonderwijs (NRO) toegekend
Negen consortia ontvangen van NRO subsidie voor het uitvoeren van praktijkgericht onderwijsonderzoek binnen het beroepsonderwijs. Hiervan is de HAN bij twee projecten betrokken. De resultaten die met dit onderzoek worden beoogd, zijn concrete en bruikbare producten voor de onderwijspraktijk.
Vijf thema’s
De call onderscheidt vijf thema’s, waar negen projecten voor zijn uitgeschreven. Het betreft de volgende thema’s: onderwijs op maat, dynamische arbeidsmarkt, verbinding in de beroepsonderwijskolom, professionele schoolorganisaties en de onderzoekende houding van docenten in het mbo. De consortia waar de HAN bij is betrokken, hebben betrekking op de thema’s dynamische arbeidsmarkt en verbinding in de beroepsonderwijskolom.
Project ‘Opleiden voor een dynamisch beroep’
Dit NRO project beoogt een responsief model voor curriculumontwikkeling te ontwikkelen waarmee docententeams in het mbo de adaptiviteit van het leerplan kunnen vergroten. Dit sluit aan bij de voorwaarde van OC&W dat het mbo beter en sneller in staat moet zijn in te spelen op veranderingen op de arbeidsmarkt én bij de behoeften van docenten(teams) om betere aansluiting met het werkveld te vinden. Doordat in dit voorstel samen met docententeams wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuw flexibel curriculummodel, waarbij samen wordt geïnventariseerd, ontwikkeld en getest, kan een daadwerkelijke co-creatie met het werkveld worden aangedreven.
De HAN is lead partner en daarmee zowel projectleider als uitvoerder van het onderzoek. Doel van de HAN is om de kennis t.a.v. onderwijsonderzoek, specifiek zijnde ten aanzien van de toekomstgerichtheid van het mbo, te vergroten en de deskundigheid van instellingen en professionals te verbeteren. Een en ander resulteert in een protocol voor responsieve curriculumontwikkeling, een toepasbaar instrument voor opleidingen, een rapportage van de bevindingen en een aantal volgersgroep bijeenkomsten t.b.v. de implementatie.
Bij dit project zijn vanuit HAN Loek Nieuwenhuis en Aimée Hoeve betrokken. Partners in het consortium zijn de Open Universiteit Welten Instituut, ECBO en Graafschap College, Helicon Opleidingen, ROC Rijn IJssel, ROC A12, ROC de Leijgraaf en ROC Nijmegen als mbo-scholen.
Project ‘Ontwikkeling van onderwijsarrangementen voor een succesvolle doorstroom vmbo-mbo-hbo’
Een vraag die leeft binnen de MBO instellingen is hoe maatwerk geboden kan worden in begeleiding van de overstapmomenten, gegeven de diversiteit in zowel uitstroom vanuit vmbo en mbo (wat betekent dat leerlingen/studenten in vmbo en mbo op diverse vervolgstappen moeten zijn voorbereid) als instroom in mbo en hbo (wat betekent dat het vervolgonderwijs moet zijn afgestemd op studenten met uiteenlopende kennis- en vaardigheidsniveaus). De instellingen achten een (nog) beter doordachte en afgestemde aanpak noodzakelijk om nieuwe aansluitingsproblemen te voorkomen en bestaande aansluitingsproblemen te verminderen. Over het onderzoek naar en de ontwikkeling van deze aanpak, gaat dit voorstel.
De HAN is als partner binnen het project betrokken en heeft in het consortium een dubbele rol; die van (praktijkgericht) onderzoeksinstituut (Kenniscentrum Kwaliteit van Leren) en die van onderwijsaanbieder. De expertise van het Kenniscentrum Leren wordt benut in de ontwerpteams. Vanuit de HAN zijn Marloes de Lange, Martijn Peters en Ellen Leenaarts-Gunnewijk betrokken. De overige betrokken partners zijn KBA, Oberon, Christelijke Onderwijsgroep Vallei en Gelderland-Midden, Graafschapcollege, CSV en ROC A12.
Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO)
Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) coördineert en financiert onderwijsonderzoek en bevordert de verbinding tussen wetenschappelijk onderzoek en de praktijk van het onderwijs. Zo werkt het NRO aan vernieuwing en verbetering van het onderwijs. Voor deze subsidieronde konden aanvragen worden ingediend voor het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek naar beroepsonderwijs.