Samen ontdekken tijdens de HAN Valorisatiereis
Dinsdag 30 mei was het dan zover. De HAN Valorisatiereis ging van start. Samen met lectoren, onderzoekers, juristen en projectleiders ging de bemanning van HAN Air het gesprek aan over de avonturen, uitdagingen en ontdekkingen rondom valorisatie.
Welcome on board
Valorisatie stamt af van het Latijnse woord valor, dat waarde betekent. Waarde in economische, maar zeker ook in maatschappelijke zin. Bij valorisatie gaat het om ‘het creëren van maatschappelijke of economische meerwaarde op basis van opgedane kennis en inzichten’ (Strategische Agenda Hoger Onderwijs 2015-2025). Een manier van waarde creëren die per definitie ten grondslag ligt aan Praktijkgericht Onderzoek, aldus captain Diana de Jong. Want, zo stelde zij; ons onderzoek is per definitie gevaloriseerd. Hoe kunnen we echter onze kennis nog meer tot betekenis laten zijn? Anders gezegd, hoe kunnen we onze kennis nog meer ter waarde maken?
Daarover, en over alle ontdekkingen die we tijdens onze reis tegenkomen, gaat de HAN Valorisatiereis. Kenmerkend aan een reis is de ontdekking of verwondering van het onbekende. Het onderweg creëren. En de zoektocht naar de schat (gouden bergen). De HAN Valorisatiereis is het vertrekpunt van die ontdekkingstocht: een reis ‘van onderzoek naar markt’.
Eureka, we hebben het!
En dan. Pats boem. Eureka. We hebben het. Dé cure voor aids. Door ons onderzoek. Een doorbraak, een nieuw inzicht, het onderzoeksresultaat dat een schokgolf in de markt zal geven! En vele levens kan redden. We mogen komen. Vanavond. Bij DWDD. Om het te vertellen. Of toch niet?!?
Die vraag stelden we aan de deelnemers. Want; naast kennis en inzichten van de HAN, waren ook bedrijven bij de ontwikkeling van het medicijn betrokken. En net als in het normale leven claimde ook zíj de eigendomsrechten.
Een patstelling die we niet alleen tijdens onze reis, maar ook in de dagelijkse praktijk tegenkomen. Een patstelling die aangeeft dat het oh zo belangrijk is om goede afspraken met partners te maken. Over eigendom, maar ook over rollen en samenwerking. Deze vast te leggen. En misschien nog wel het belangrijkste, transparant naar elkaar te zijn over belangen. Waar deze samenkomen én waar deze verschillen.
‘Want die verschillen, die mogen, of misschien wel móeten, er zijn’, aldus co-piloot en directeur Strategic Business Development van de Universiteit Twente Kees Eijkel. Verschillende rollen hebben we nodig om tot ontwikkeling te komen. Patiënten en instellingen voor de vragen. Kennisinstellingen voor de expertise. Bedrijven voor de ontwikkeling en de kansen. En tot slot intermediairs voor de invloed en financiering. Belangrijk is om vanuit jouw rol te bezien welke belangen en waarde jij kan dienen. En welke revenuen daar tegenover staan. ‘Kennisinstellingen moeten daarbij niet bang zijn om in ruil voor hun kennis een bijdrage te vragen. Een marge of vast bedrag in ruil voor hun aandeel. Een verdiscontering van de door hun ingebrachte waarde.
‘Geld hoeft hier niet altijd de belangrijkste drijfveer bij te zijn’, aldus captain Diana de Jong. Een langdurige samenwerking, waarbij partijen ook na het project hun inbreng toezeggen, of een continue (in-kind) bijdrage aan een gezamenlijk investeringsfonds, kan hier ook een weg naartoe zijn.
Samen op avontuur
Na een korte interruptie gaan de deelnemers aan de slag met hun eigen opdracht. Tijdens twee gesprekstafels worden deelnemers uitgedaagd na te denken over de vraag wat hun eigen reisdoel (casus) is en wat er naar hen idee nodig is om op hun plek van bestemming te komen. Waarbij beleving onderweg (het proces) belangrijker is dan de bestemming zelf (het product), aldus de deelnemers zelf. Want; kenmerkend aan een reis is de ontdekking of verwondering van het onbekende. Het onderweg creëren. En de zoektocht naar de schat (gouden bergen). De HAN Valorisatiereis is het vertrekpunt van die ontdekkingstocht: een reis ‘van onderzoek naar markt’.