Leren we onze studenten het goede?

Moeten we gaan voor excellentie, voor natuurkunde en wiskunde, is het dom op hbo-niveau management e.d. te studeren omdat heel veel middenmanagement functies door robotisering gaan verdwijnen? Is het aanleren van ’21st century skills’ of het stimuleren van nieuwsgierigheid niet veel belangrijker?

Klik hier voor een leuk artikel uit het NRC: NRC_Handelsblad_20150919_1_26_2

Deel dit bericht op:

Reacties

  1. 21 september 2015 door Maarten Barckhof

    Vanochtend op de radio: Minister Bussemaker wil het mbo-onderwijs innovatiever, uitdagender en herkenbaarder maken voor zowel studenten, ouders als voor het regionaal bedrijfsleven. Onderstaande lijkt een tekst die je ook op het hbo kunt toepassen. Het gaat onder andere om afstemming op de wereld buiten en een visie hebben op toekomstige ontwikkelingen en om vernieuwing binnen het onderwijs (vakgrenzen overschrijden, nieuwe onderwijsformules).

    Om ervoor te zorgen dat ook in de toekomst vakmensen kunnen worden afgeleverd die goed voorbereid zijn op de arbeidsmarkt van morgen en overmorgen, is het nodig om innovaties en technieken over de grenzen van bedrijven, sectoren of landen heen te mobiliseren en toe te passen, traditionele vakgrenzen te overschrijden en met cross-overs tussen verschillende sectoren in te spelen op wat de arbeidsmarkt vraagt. Juist op dat snijvlak vinden de innovaties plaats waar onze economie het van moet hebben. Het beroepsonderwijs moet daar samen met het (georganiseerde) bedrijfsleven nog meer op inspelen.
    En er komt meer aandacht voor toptalenten in het mbo. De meester en gezel formule wordt verder uitgebreid naar nieuwe mbo-opleidingen, als onderdeel van een breder excellentieprogramma voor talentvolle mbo-studenten.
    Zie o.a. https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-onderwijs-cultuur-en-wetenschap/inhoud/evenementen/mbo-tour