Interesse voor Ondernemen in het VO tijdens VECON Netwerkbijeenkomst op de HAN

 

Op 4 oktober 2016 organiseerde de VECON Businessschool een netwerkbijeenkomst op de faculteit Educatie voor leraren die lesgeven in het economisch/maatschappelijk Voortgezet Onderwijs. Deze bijeenkomsten worden georganiseerd met als doel om de aangesloten leraren te informeren en inspireren rondom ontwikkelingen in hun vakgebied.

Zo werd ook de Lerarenopleiding BE van ons eigen ILS gevraagd te vertellen over hoe zij de 4e jaars leraren-economie-in-spe voorbereiden op het geven van de lessen ondernemerschap op hun stages. Aangezien het CvVO aan de basis staat van deze ontwikkeling bij ILS-BE, werden Julika Verhoeven en Mathilde van Wijk uitgenodigd om hier wat over te komen vertellen deze dag.

De middag werd geopend door Jeanet Hommel, coördinator van VECON. Zij gaf snel het woord over aan Tineke Rensen die een presentatie gaf over het belang van een goede mindset bij ondernemen. Vervolgens boeide Anja Ceriakova ons allen met een uiterst passievol verhaal over haar eigen ondernemerschap en hoe zij in het onderwijs en in de duurzame sector verschillende sociale verdienmodellen heeft neergezet.

Na een korte pauze waren er 2 rondes met diverse workshops verzorgd door en voor de leden. Deze werden afgewisseld met gesprekstafels waarin bepaalde vraagstukken over het onderwijs centraal stonden en waarin in kleine groepen met elkaar over werd gediscussieerd.

Ook was er een zg. onderwijsmarkt waarin stichtingen en (commerciële) bedrijven zich presenteerden met nieuwe onderwijspakketten en/of diensten over ondernemerschap binnen het Voortgezet Onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan Day for Change, Go Future, Ward van Gasteren van Ondernemers Olympiade Nijmegen, VECON zelf, SLO, de Associatie voor Examinering Ondernemerschap etc.

Na het diner was het de beurt aan ons om centraal ons verhaal te doen. Docent BE Rianne Hogedoorn trapte af met de aanleiding waarin ze aangaf dat zij enorm getriggerd is door de wijze waarop Johannes Lindner over het belang van ondernemen in het onderwijs spreekt! Op grond hiervan heeft ze het CvVO benaderd heeft om mee te denken bij de opzet en ontwikkeling van het ondernemerschapsonderwijs binnen ILS-BE. In eerste instantie voor de 4e jaars studenten, zij komen in hun stage (VO en MBO) volop in aanraking met het begeleiden van student companies en met het beoordelen van ondernemingsplannen.

Julika vervolgde het betoog van Rianne met het uitdragen van onze visie op ondernemerschapsonderwijs en legde de nadruk op het gegeven dat wij het belangrijk vinden dat het “ondernemen” eerst zelf ervaren dient te worden, alvorens kan worden begeleid. Practice as you preach. Zo stipte ze ook kort onze docententraining aan waarin dit een van de uitgangspunten is.

Mathilde nam het stokje vervolgens over en legde uit hoe de lessenreeks er qua opzet, toetsing en programma uitziet. We werken hierin met zg. Challenges waar de studenten aan moeten werken ter voorbereiding op de eerstvolgende les. Deze opdrachten zijn out of the box en ondernemend van aard. Elke les wordt verder gegaan met de ingebrachte resultaten. Dit alles met het doel om op de eigen stageschool een ondernemend project (waarin de student kansen ziet) op te zetten vanuit zijn eigen passie, talent en hulp van zijn eigen opgebouwde netwerk. Met uiteraard door ons aangeboden benodigde ondernemerskennis en – vaardigheden.

Marijke Zuidhof (coördinator van de opleiding ILS –BE) sloot de presentatie af en beantwoordde samen met ons nog enkele vragen uit het publiek. Er bleek behoefte aan scholing in ondernemend onderwijs voor de leraren in het VO en aan het faciliteren van een ondernemende dag voor havisten. Leuke leads dus waar we graag aan meewerken!

Deel dit bericht op: