Inspirerend voorbeeld van open en flexibel onderwijs op hbo-niveau

Vandaag heb ik aan een sessie van het onderwijskundig netwerk van de HAN deelgenomen. Hier was Elsje van de Weg te gast. Zij is een oud-student van de NHTV en heeft daar de opleiding Sociale Innovatie gevolgd. In deze studie hebben ze sinds 10 jaar het roer helemaal omgegooid.

Ik werd al getriggerd vanaf de eerste kenmerken, te weten:

  • Geen lessen
  • Geen toetsen
  • Geen klaslokalen
  • Geen boeken

 

Hoe werkt het?
De opleiding is op basis van de competentiebeschrijvingen. De studenten bepalen zelf hoe ze de competenties gaan ontwikkelen (veelal reallife projecten) en hoe ze hierop getoetst willen worden. Ze moeten dit wel pitchen en de docent en de medestudenten bepalen of dit de goede manier is en of het op het juiste niveau is.

De studenten werken in een open ruimte. In deze ruimte werken studenten (van de verschillende niveaus), docenten, alumni en externen. Hierdoor zijn lijntjes kort en wordt met elkaar een professionele leergemeenschap gevormd, waarbij alumni en externen ook weer actuele kennis kunnen opdoen. Voordeel voor externen is dat zij met studenten met een jonge, frisse blik in aanraking komen, dat ze zelf kennis kunnen opdoen en er eventueel projectopdrachten kunnen laten uitvoeren.

Er worden bijeenkomsten per thema (competentiegebied) georganiseerd. Hierin kan je je eigen punten agenderen zodat je feedback krijgt op de leervragen of conceptstukken die je daar in brengt. Verdieping van bepaalde thema’s wordt in de groep bepaald. Er wordt elkaar gewezen op bepaalde artikelen, boeken, documentaires. Er worden eventuele experts als gastspreker uitgenodigd. En zo blijft het curriculum altijd actueel.

Elsje is al een tijd geleden afgestudeerd en heeft ondertussen een eigen onderneming opgezet. Zij komt nog steeds geregeld, ca. eens per 2 maanden, in de Performatory. Zij is o.a. initiatiefnemer van ‘Thuis’ in Wageningen: een gemeenschappelijke woonkamer voor Wageningers om hiermee meer saamhorigheid en levendigheid te creëren in de stad. Ze geeft aan dat ze dit niet had kunnen doen als ze niet zo was opgeleid zoals binnen de Performatory gebeurt. Daarnaast geeft ze aan dat ze tijdens de studie zeer gemotiveerd was om aan haar projecten te werken en er veel meer studietijd in heeft gestoken dan als ze op de ‘traditionele’ manier was opgeleid.

Belangrijke leerpunten die ze aangeeft voor het vernieuwen van onderwijs:

  • Terug naar de essentie van de opleiding
  • Verantwoordelijkheid delen
  • Vertrouwen in de student
  • Gelijkwaardigheid van docent en student (levelen)

 

Meer hierover lezen? Klik op Performatory

Deel dit bericht op:

Reacties

  1. 13 april 2016 door Tiny Kleinee

    Heel vernieuwend en interessant hoewel ik betwijfel of dit gaat werken met onze minorstudenten :-). Maar het overwegen waard.