HAN Start Academy ontvangt subsidie voor doorontwikkeling programma
De Start Academy ontvangt een bedrag van circa € 160.000 van ZonMw. Met het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd stimuleert ZonMw dat iedere jongere de mogelijkheid krijgt om via maatschappelijke activiteiten bij te dragen aan een sterke en betrokken samenleving, waarbij jongeren ruimte, waardering en ondersteuning krijgen om zichzelf te ontplooien en talenten te ontwikkelen. De subsidieaanvraag van de Start Academy is beoordeeld als zeer relevant en vernieuwend en met name de participatie en betrokkenheid van jongeren in het (voor-)traject wordt zeer gewaardeerd.
Het programma van de Start Academy is in 2015 ontwikkeld voor jongeren tussen de 16 en 24 jaar die meer uit het leven en uit zichzelf willen halen, voor jongeren die zich afvragen wat hun vervolgstap zal zijn en die daar ondersteuning bij willen krijgen. Meer dan 10% van de jongeren in Nederland neemt een tussenjaar, veelal omdat zij worstelen met hun studiekeuze en de vervolgstap in hun leven. De Start Academy helpt deze jongeren op dit kruispunt in hun leven, bij het leren kennen van zichzelf en bij het maken van een (studie)keuze voor de toekomst.
In het kader van de Maatschappelijke Diensttijd start de HAN Start Academy samen met jongeren, de Vrijwilligerscentrales Nijmegen en Arnhem en een aantal oud-deelnemers een proeftuin waarin het aanbod aan vrijwilligerswerk wordt gematcht met de kwaliteiten en interesses die de jongeren tijdens het programma van de Start Academy in kaart hebben gebracht, hierdoor kunnen zij relevante werkervaring opdoen binnen de domeinen waarbinnen ze in de toekomst willen werken of studeren. Dit helpt hen bij het maken van een (studie)keuze.
De Start Academy in combinatie met de Maatschappelijke Diensttijd beoogt een opstap te zijn naar het vinden van een concrete invulling van de toekomst en een positieve bijdrage te leveren aan het succesvol en intrinsiek gemotiveerd studeren, waarmee het bijdraagt aan vermindering van studiekeuzestress, studie-uitval en langstuderen, terwijl jongeren tegelijkertijd waarde toevoegen aan de samenleving.