Een winkel met ‘Trots’ in de schappen

Werkbezoek CvO aan POP’HUB in Nijmegen

Op A-locatie, midden in de Nijmeegse koopgoot, staat een winkel waar je niets kunt kopen, maar waar je je kunt vergapen aan creatieve en innovatieve producten. Die producten hebben één ding gemeen: ze zijn allemaal ontwikkeld door ondernemers uit Nijmegen. POP’HUB is een daarmee een trotse etalage van innovaties uit de regio. Het team van het Centrum voor Ondernemerschap bracht er een werkbezoek en werd rondgeleid door startup-aanjager Dick Bos.

Je zou het niet verwachten naast een kinderkleding-winkel en een parfumeriezaak: een winkel waar een milieuvriendelijke doodskist te bekijken valt, een zorgrobot een dansje maakt en van Gogh-schilderijen uit een 3D-printer zijn gerold. Het is maar een greep uit de bijzondere collectie van innovaties die POP’HUB aan het winkelend publiek wil tonen. “Nijmegenaren zijn zich niet bewust van welke slimme bedrijven er in de stad gevestigd zijn en welke bijzondere producten er ontwikkeld worden, die de hele wereld overgaan,” licht Dick Bos toe. “En dat is nu juist wat we met deze conceptstore beogen: deze schat aan innovaties breed onder de aandacht brengen”.

De kunst van toevallig ontdekken

Als er niets te koop is in de winkel, wat levert het dan op? Volgens Dick ligt de winst buiten de winkelmuren, maar in de regio. “Wij laten zien welke innovatieve bedrijven er in het Rijk van Nijmegen gevestigd zijn. Van gespecialiseerde high-tech medische bedrijven tot food-giganten. Wist jij dat in Nijmegen de bekende Heinz ketchup wordt ontwikkeld? De bezoekers van POP’HUB kunnen hen hier leren kennen en zijn mogelijke werknemers voor de toekomst.

Een plantenschilderij, kraanwater met LED-verlichting en een biologisch afbreekbare doodskist, je ziet het allemaal bij POP’HUB Nijmegen.

“Het gekke is dat deze innovatieve ondernemers elkaar ook niet tegenkomen. Maar hier komen ze elkaar wél tegen. En zo ontstaan nieuwe dwarsverbanden. Serendipity noemen we dat: onverwachte ontdekkingen doen. Zo wandelde hier een jongedame binnen, die vertelde dat ze zelf een product heeft ontwikkeld. Om haar medicijnen gesorteerd en veilig mee op reis te nemen kon ze geen geschikte oplossing vinden. Medimee is het resultaat: een hele slimme pillen-etui. En die hangt nu hier tussen de innovaties!”

Eigen kweek

Naast grote namen is er bij POP’HUB vooral plek voor jong talent uit de regio. Alumni van de Radboud Universiteit ontwikkelden software waarmee emoties gemeten kunnen worden: Mindtrace. Dat is echt verbluffend (en hilarisch) om in de praktijk te testen! Ook een voormalige HAN-student viel ons op: Joey Fennema ontwikkelde natuurlijke kleurstoffen onder de naam Fenitas. Joey zat een paar jaar geleden nog bij ons in de minor Ondernemen. Zijn product ligt sinds kort bij een grote supermarkt in het schap. Kijk: daar worden wij weer trots van!

Deze innovaties met eigen ogen zien? Ga dan naar Marikenstraat 20 in Nijmegen of kijk op pophub.nl

Deel dit bericht op:

Reacties

  1. 06 juli 2021 door Corine

    Mooie manier om te laten zien hoe innovatief Nijmegenaren zijn, Dus zeker een aanrader als je in de buurt bent.