CEDR marktproject FALCON gewonnen

CEDR_Logo2

HAN Automotive Research heeft onlangs een CEDR tender bijdrage van € 480.000,00 gewonnen ten behoeve van het project FALCON – Freight And Logistics in a Multimodal Context.

Transnationaal transportonderzoek
CEDR is een EU tenderregeling, vanuit de Europese koepelorganisatie van nationale Rijkswaterstaten. Het is gericht op transnationaal road transport (Infrastructure) research en heeft in dit geval betrekking op vrachtvervoer en logistieke multimodale contexten op het gebied van transport.

Binnen het CEDR project is de HAN projectcoördinator en trekt daarnaast werkpakket 3 (WP3). WP3 maakt gebruik van de HTAS-EMS resultaten en die van de ACEA workshops als basis. De HAN is daar als geen ander goed in thuis. Om die reden was het leiderschap van HAN-Automotive (lectoraat) min of meer een logische stap. HAN Automotive heeft er voor gezorgd dat ook het lectoraat Logistiek in beeld kwam voor een bijdrage en dat heeft geresulteerd in een rol voor dit lectoraat in WP1.

De omvang van dit project bedraagt ruim € 500.000. De volgende partners zijn betrokken: HAN University of Applied Sciences; VTI; Panteia; BRRC, DLR; University of Cambridge; IFSTTAR; TNO; MAN Truck & Bus; Michelin; Kuhne Logistics University. Het project heeft een looptijd van 1 mei 2016 tot 1 mei 2018.

HAN Automotive Research
De HAN (vooral Automotive, daarnaast Logistiek)  heeft in de afgelopen 4 jaar zwaar geïnvesteerd in onderzoek rond langere en zwaardere voertuigen (LZV) binnen de context van duurzaam en efficiënt transport. Dat gaat om transport over lange afstand in relatie tot overslag van/naar binnenwater en spoor (multimodaal transport), actuele discussie binnen Europa over regelgeving, en de Europese initiatieven in landen als België, Denemarken, Duitsland en Spanje om naast Scandinavië en Nederland (waar LZV’s al zijn toegestaan) via pilots de inzet van dergelijke voertuigen te overwegen. Dit zijn onderwerpen die bovenaan op de politieke agenda staan rond goederentransport binnen Europa.

Europese samenwerking
HAN en TU/e hebben vier jaar geleden samen met belangrijke industriële partners en kennispartners het initiatief genomen voor een project (HTAS-EMS) dat geleid heeft tot een ‘book of requirements’ dat wereldwijd (via de verschillende netwerken, en congressen) zeer goed is ontvangen.

Dat heeft geresulteerd in workshops binnen Brussel bij en met ACEA (Europese vereniging van voertuigfabrikanten, een belangrijke partij in Brussel), alle belangrijke Europese truckfabrikanten, Cambridge University en VIT(Zweden). Tijdens deze contacten is een blauwdruk gemaakt van een toekomstbeeld (roadmap) rond High Capacity Transport (technisch, logistiek), de relatie met infrastructuur (Europese corridors), noodzakelijke consequenties regelgeving, impact op transportefficiency en brandstofverbruik, veiligheid (grote besparingen per eenheid lading per km).

Dit alles heeft vervolgens geleid tot interesse van Europese overheden en van daaruit de CEDR call (dit bevestigt ook het Europese belang) en een initiatief Horizon2020 voorstel (waar de meeste relevante truckfabrikanten hun deelname hebben toegezegd).

Verbindend onderzoek
Dit FALCON project levert de verbinding op tussen het onderzoek wat in het verleden door de HAN is gedaan en het toekomstig onderzoek. Al deze mogelijkheden bieden gigantische strategische kansen voor de HAN in een prominente en toonaangevende rol op een terrein dat internationaal (Europa, wereldwijd) veel aandacht heeft en houdt, met de key-spelers (industrie, kennispartners) aangehaakt.

Deel dit bericht op: