Beste ondernemerspitches voor beweegboek en Italiaanse driewielers
Op 4 juni vond op de HAN de spannende finale plaats van de beste ondernemerspitches. Tijdens een serieuze Dragons’ Den pitchten diverse jonge studentondernemers hun idee voor de jury. Onder aanmoediging van coaches Joost Broeren en Einte Visser stonden zij op de stip om het publiek te overtuigen met hun bedrijfsverhaal. Daniël Heiltjes gaf de beste pitch van de 20 studentondernemers uit de minor de Zakenreis. Nienke te Molder en Marieke Kistemaker ontvingen namens hun team de eerste prijs in de categorie Student Company.
Dragons
Het concept van de Dragons’ Den is afgekeken van het gelijknamige Britse televisieprogramma, waarbij ondernemers hun idee presenteren voor een aantal mogelijke investeerders. Op de HAN werden de dragons gevormd door een team ondernemers en starterscoaches: Olga Fonteijn van EHR, Geert-Jan Wassink van Jong Ondernemen, Jan Scholten, van Sofora advies en Rob Reuvekamp van hogeschool Saxion. Ze onderwierpen de jong ondernemers aan kritische vragen en stemden uiteindelijk ieder “voor” of “tegen” de pitch, waarmee ze hun overtuiging lieten blijken.
Italiaanse driewielers
Twintig studenten pitchten al eerder hun verhaal. Zij volgden allen de derdejaars minor Onderneem de Zakenreis op de HAN. Een pitchtraining en dramales maakte onderdeel uit van het programma. Tijdens de finale pitchten vijf van hen voor de jury. Daniël Heiltjes won uiteindelijk het Business Class arrangement met zijn bedrijf Molto Bene. Met een passie voor opvallende voertuigen importeert hij driewielige Piaggio Ape en Vespa uit Italië. In Nederland knapt hij ze op en verkoopt ze aan bedrijven als eyecatchers, bijvoorbeeld als foodtruck of rijdend billboard.
Daniël Heiltjes (midden) ontving de prijs uit handen van Geert-Jan Wassink van Jong Ondernemen en HAN starterscoach Joost Broeren.
Kinderen stimuleren om te bewegen
Tijdens de finale streden ook drie student companies om een eerste prijs. Die viel in handen van Iedereen Beweegt, een team van 7 studenten Sportkunde, die een jaar samenwerkten en een beweegboek op de markt hebben gebracht. Het boek bevat 45 beweegspellen in eenvoudige taal, waardoor het bruikbaar is voor kinderen op basisscholen, maar ook voor kinderen met een verstandelijke beperking. De student company viel de dag ervoor ook al in de prijzen, toen ze derde werden en publiekslieveling in de landelijke finale. Nu mogen ze zich dus ook de beste HAN Student Company van dit jaar noemen.
Nienke te Molder en Marieke Kistemaker (midden) ontvingen de prijs uit handen van Olga Fonteijn van EHR en HAN starterscoach Joost Broeren.
Leuk om te lezen wie de winnaars zijn. Ik bezocht op dezelfde dag de markt waarin de studenten hun bedrijven presenteerden. Erg mooi en inspirerend om te horen wat voor business zij hebben. En dat zo naast hun studie. Chapeau!