Afstuderen op je eigen bedrijf? Het kan binnen de HAN
Artoer, Asim en Joel, 4e jaars HAN-studenten, hebben de kans gegrepen om in de laatste fase van hun opleiding te kiezen om af te studeren in hun eigen bedrijf! De HAN biedt deze mogelijkheid en de begeleiding wordt gedaan vanuit HAN Centrum voor Ondernemerschap. Deze 3 student-ondernemers voerden de afstudeeropdracht voor en in hun eigen bedrijf uit, gelijktijdig werkten zij ook in het eigen bedrijf. Benieuwd naar hun ervaring en zou jij dit ook wel willen? Lees dan snel verder, want ze zijn geïnterviewd.
Graag stellen we ze eerst aan je voor:
Artoer Mkrtchyan is 21 jaar, komt uit Limburg en heeft Commerciële Economie gedaan. In februari 2020 gestart met Best Life.
“Met dit bedrijf help ik mensen naar een pijnvrij lichaam. Wij verkopen orthopedische kussens die het lichaam ondersteunen bij pijn. Dit doen we nu voornamelijk online, via onze webshop www.bestxlife.nl en bol.com .
Asim Kaymak, 27 jaar, woont in Arnhem en heeft CMD Interaction Design gestudeerd. Sinds januari 2020 platform Awesome Driver opgericht.
“Awesome Driver matched mensen met ASS, ADHD en faalangst met de rij-instructeurs die zich hebben gespecialiseerd. Hiermee willen wij ervoor zorgen dat deze doelgroep een geschikte ondersteuning kunnen krijgen. Wij vinden dat iedereen een betrouwbare en kwalitatieve rij-opleiding hoort te krijgen. “
Joel de Regt is 26 jaar, woont ook in Arnhem en is afgestudeerd Bedrijfskundige.
“Ik ben een app aan het bouwen (Skillflow), waarmee studenten op een laagdrempelige manier softstills kunnen leren. Het prototype van de app is af en ik ben nu druk op zoek naar een developer die in de rol van co-founder wilt aansluiten en de app kan ontwikkelen. Samen met de HAN heb ik een subsidieaanvraag doorlopen, de HBO Take Off. Heb zojuist gehoord dat deze is toegekend! Blij mee!”
Waarom wilden jullie graag afstuderen op je eigen bedrijf?
Joel: “Omdat ik dan fulltime kon werken aan mijn eigen onderneming! Voor mij betekende dit ook dat ik mijn businessmodel sterker heb gemaakt, waardoor ik een veel beter beeld heb gekregen van wie mijn klanten moeten worden, wat mijn concurrentievoordelen zijn en hoe ik de kostenstructuur moet gaan opzetten. “
Artoer: “Ik zag deze laatste fase van mijn studie als een zelfstandige periode waarbij ik meerdere opdrachten zou doen en een onderzoek zou schrijven voor een bedrijf. Best Life groeide goed door en ik besloot daarom ervoor te kiezen deze tijd in de ontwikkeling van mijn eigen bedrijf te stoppen en af te studeren binnen mijn eigen bedrijf.”
Asim: “De impact die je kunt maken en de behoefte om iets echt te veranderen heeft me getriggerd om bij mijn eigen bedrijf af te studeren.”
Karel Rietdijk, Businesscoach bij het CvO heeft voor jullie alle drie een rol gespeeld in de aanloop naar en ten tijde van dit traject. Kun je uitleggen wat het traject inhield, wat je moest doen en waar je naar toe hebt gewerkt?
Joel: “Iedere vrijdag om 13:00 sprak ik Karel over het onderzoek, maar veel vaker ging het over hoe ik mij als ondernemer ontwikkelde. En over onderhandelingen met externe partijen maar ook over het belang van af en toe even helemaal niks doen. Hij pushte me ook om bepaalde opdrachten te versnellen, zoals het opstellen van mijn Raad van Advies of het contact opnemen met bepaalde experts. Ik denk vaak alles zelf wel te kunnen regelen, maar als iemand dan voor de 3de keer met een hele slimme opmerking komt, leer je daar ook van het perspectief van anderen te waarderen.”
Artoer: “Karel heeft mij erg goed geholpen bij het formuleren van passende opdrachten waarmee ik aan zou kunnen tonen dat ik de competenties business development en realiseren beheers. Ik had ook wekelijks een sparringsessie waarin we keken naar de afgelopen week en de komende week(en). Tijdens deze periode zijn er verschillende milestones geweest zoals het inleveren van een projectplan, adviesplan, implementatieplan en het geven van een bedrijfspresentatie. Hier heb ik telkens samen met Karel naar toe gewerkt. “
Asim: “Karel heeft mij altijd uitgedaagd om vanuit ondernemerschap bepaalde stappen te doorlopen. Denk bijvoorbeeld aan een Lean Business Canvas. Op deze manier toets je je businessmodel. Daarnaast zijn er intervisie sessies georganiseerd om met de andere afstudeerders te kunnen sparren, maar vooral om problemen op te lossen. Hieruit zijn nieuwe netwerken en inzichten uitgekomen. Verder ging ik wekelijks mijn resultaten rapporteren. Hierop kreeg feedback, wat hielp om mijn product verder te optimaliseren. ”
Wat is je belangrijkste leerervaring in dit traject?
Joel: “Het belang van kritisch blijven nadenken over wat je doet, en welke methodieken je gebruikt, en waarom, dat is wel iets wat ik heb geleerd.”
Artoer: “Kom vaker uit de comfortzone, werk gestructureerder met modellen en wees dankbaar voor het feit dat anderen je willen helpen.”
Asim: “Een goede netwerk en samenwerken met mensen die jou goed kunnen helpen bij het behalen van je doelen. Achteraf gezien zou ik hierin meer tijd willen investeren. Ik geloof dat je met de juiste netwerken heel ver kan komen.”
En wat heb je wellicht gemist?
Joel: “Ik miste het saamhorigheidsgevoel met andere ondernemers. Dit kwam natuurlijk mede door Corona, we moesten vooral weer thuiswerken. De motivatie zakt dan toch wel… Artoer beaamt dit: “Ik miste vooral ook frisse inzichten van anderen, maar dit loste ik goed op door een Raad van Advies te verzamelen. “En,” zegt Joel, “Toen Karel dit van meerdere afstudeerders hoorde, hebben we een aantal intervisie-sessies gedaan met andere afstudeerders eigen bedrijf. Dat was dan wel weer heel leuk. En super leerzaam.”
Wat vond je het meest waardevol aan dit traject?
Joel en Artoer zijn het er samen over eens dat de wekelijkse gesprekken met de businesscoach het grootste verschil maakten met andere trajecten. “Ook het doen van onderzoek in mijn eigen bedrijf,” vond Joel zeer waardevol. Asim vond juist de verbindingen met de ondernemers het meest waardevol plus de kritische blik die zij uitten.
Wat zou je een volgende x anders aanpakken of anders doen?
Joel en Artoer geven beiden aan dat ze respectievelijk hun onderzoek en de bijbehorende opdrachten beter hadden moeten afbakenen. “De Lean Startup methode beschrijft namelijk naast leren dat startups ook de juiste focus en snelheid moeten behalen om succesvol te worden. Die laatste twee ben ik nog wel eens uit het oog verloren,” zegt Joel.
Asim zou graag wat meer de ruimte willen nemen om de ondernemerstaken uit te voeren. “Hiermee bedoel ik het opzetten van een bestuur waar ervaren ondernemers mij van feedback kunnen voorzien.”
Heb je nog een tip en een top voor andere student-ondernemers?
De tip van Joel: “Zorg dat je iets gaat onderzoeken of doen wat echt meerwaarde heeft voor je bedrijf. Schrijf een scriptie die je niet alleen kan inleveren bij je docenten, maar ook bij potentiële investeerders of andere stakeholders.”
Artoer: “Durf de stap te maken om af te studeren binnen je eigen bedrijf want het komt echt ten goede aan de ontwikkeling van jou en jouw bedrijf. Kies dan zeker voor een business coach binnen het Centrum voor Ondernemerschap en geen externe.”
En Asim wil zijn medestudenten graag meegeven dat het echt een leuk en leerzaam traject is. “Het is wel pittig omdat je 2 rollen vervult. In mijn geval: de ondernemer en de Interaction Designer. Dat is soms best intensief!” Maar benadrukt hij: “Geloof, durf en doe. Je zult zien dat je uiteindelijk jouw doelen zal behalen!”
Enthousiast?
Ben je getriggerd door het verhaal van deze jongens, schroom dan niet om contact op te nemen met het Centrum voor Ondernemerschap! Stuur een mail of boek zelf online een afspraak om samen met onze businesscoach te verkennen of dit traject ook iets voor jou is. We begeleiden jou ook graag!