“Changemakers” opleiden, hoe doen we dat?
Iedere student en medewerker maakt het verschil op maatschappelijke vraagstukken. Dat staat centraal in het koersbeeld van de HAN voor de komende jaren. Maar hoe leid je changemakers op? Welke competenties vraagt dat? En hoe doen we dat op de HAN?
Tijdens de etalagebijeenkomst op 5 juni verkenden we met collega’s van verschillende academies de mogelijkheden om de ondernemende mindset van studenten te vergroten. Want Changemakers – de veranderaars die we nodig hebben om de complexe hedendaagse problemen aan te pakken – zullen vooral buiten bestaande kaders moeten kijken. Geen na-praters, maar voor-doeners! Dat vraagt om lef en leiderschap. En dat zijn typisch ondernemende competenties. Changemakers opleiden vraagt dus om kennis over ondernemerschap en ondernemendheid.
‘Business as usual’ is geen optie meer
Corine Janssen, businesscoach van het Centrum voor Ondernemerschap, liet zien dat er grofweg twee opties zijn na het HBO: je wordt eigen baas of je werkt voor een baas. Maar in beide situaties is “business as usual” geen optie meer. De HBO’ers van morgen worden ondernemende professionals ofwel professioneel ondernemer. Dus: binnen een bedrijf of in eigen bedrijf. Het vraagt om dezelfde ondernemende competenties. Corine liet zien dat je in de klas kunt testen welk type ondernemer de student is, aan de hand van leermotivatie en ondernemersinteresse.
CE_Innovation: Intrinsiek leren vanuit ondernemersvraagstukken
Dé opleiding voor changemakers is natuurlijk de studie CE Innovation. Sinds vorig studiejaar worden hier inmiddels 75 studenten opgeleid tot veranderaars van de toekomst. Marc Langen liet ons zien hoe ze dit op unieke wijze aanpakken. Het onderwijs is volledig “omgedacht” van aanbod- naar vraaggericht leren. Persoonlijke ontwikkeling staat centraal en werkt alleen vanuit intrinsieke motivatie. Met ondernemersvraagstukken uit de praktijk gaan de studenten aan de slag en zoeken daarbij zelf de benodigde kennis. Deze vorm van onderwijs vraagt ook veel van de competenties van de begeleidende docent, die maatwerk levert en ad-hoc inspeelt op leerbehoeften van de student.
Sportkunde: stimuleren van ondernemend gedrag door opstarten eigen bedrijf
Martijn van Hal liet ons zien hoe binnen de opleiding Sportkunde ondernemend gedrag wordt gestimuleerd. In het tweede jaar bedenken de studenten een product of dienst, die ze aan ondernemers moeten pitchen en daarna doorontwikkelen voor de markt. Zo leiden ze “ondernemende sportkundigen” op. Niet met een bedrijf als doel. Nee, met een bedrijf als middel om ondernemend gedrag te ontwikkelen. Wat vraagt dat van de docent? “We wakkeren vooral het vuur aan”, aldus Martijn. Met trots heeft hij laten zien hoeveel alumni inmiddels het ondernemerschap in de praktijk brengen en echt een verschil maken. Het bedrijf QR-FIT is daar een mooi voorbeeld van.
Het onderwijs ondernemender maken. Let’s make the change!
De vraag die overblijft: hoe bereid jij studenten voor op de wereld van morgen en hoe stimuleer jij hun ondernemend gedrag? Vanuit het Centrum voor Ondernemerschap bieden we diverse trainingen en workshops voor studenten aan, op actuele, ondernemende onderwerpen. Wil jij ondernemendheid meer in jouw opleiding stimuleren? Dan denk ik graag met je mee. Mijn drijfveer is om docenten te helpen hun onderwijs ondernemender te maken. Zo bouwen we samen aan onderwijs van de toekomst. Let’s make the change!
Geboeid? Interesse om erover te sparren? Of wil je hier iets mee?
Stuur een mailtje naar Mathilde van Wijk van HAN Centrum voor Ondernemerschap.