Liefdeslessen voor jonge ondernemers (18+)

Wie durft vandaag nog te beweren dat je zakelijk je charmes in de strijd moet gooien om klanten te “versieren”? Of flirten met klanten, terwijl in de media de ene na de andere onthulling over ongewenste omgangsvormen aan het licht komt? Het is riskant, maar ik waag het erop. Want als het één dag mag, dan is het vandaag: Valentijnsdag, de dag van de verleiding…

Er liggen zóveel parallellen tussen het verleiden van een partner en het verleiden van een klant, dat je marketing net zo goed zakelijk versieren zou kunnen noemen. Wie marketing wil leren, zou dus ook een datingcursus kunnen volgen. Het gaat immers over in contact komen, aantrekkingskracht en… scoren. Hoe dat werkt is geen wetenschap, maar pure psychologie. Hoe word jij de Casanova in jouw business? Speciaal voor jou volgen hier 5 versiertips om een klant aan de haak te slaan.

Les 1: Doe lief

Ja, logisch! Maar ben je ook écht lief voor je klant? Stuur je je klant een persoonlijk kaartje bij een bestelling? Laat je weten dat je de relatie waardeert? Coolblue heeft er zijn core-business van gemaakt: “Alles voor een glimlach”! Onderzoek wijst uit dat een ober die een zonnetje op de rekening tekent een derde meer fooi ontvangt. En een slager die worst tracteert, doet betere zaken. Waarom? Psychologie! Ons brein houdt een mentale bankrekening bij. Als je meer krijgt van een ander dan dat je teruggeeft, sta je rood op je mentale bankrekening. Om dat schuldgevoel te compenseren wil je iets terugdoen. Kortom: wie goed doet: goed ontvangt!

Les 2: Ruik lekker

Huh? Serieus? Als het op het dagelijks leven aankomt, zou je die vraag niet stellen. Natuurlijk helpt het als je lekker ruikt! Maar kun je dat ook zakelijk gebruiken? Als je een banketbakkerij binnenloopt, dan weet je genoeg. Maar ook HEMA doet dat bewust, door de geur van rookworst in de winkels te verspreiden. En zelfs ING heeft een eigen ‘corporate huisgeur’ ontwikkeld. Lekker ruiken werkt! Maar ook het tegendeel is waar: voorkom dat je zaak stinkt. Als ik zeg: Sieuwert van Lienden, The Voice of Holland of Ajax, dan weet je genoeg. Nou ja, AJAX kan ook juist helpen om het lekker te laten ruiken.

Les 3: Verras

Je liefje verrassen met spontane verrassing: succes gegarandeerd! Dat kun je ook zakelijk inzetten. Er zijn genoeg momenten in het jaar om iets te geven. Een kerstpakket ligt voor de hand, maar wat dacht je van een zomertractatie of … juist geheel onverwacht? Voormalig HAN-student Texttim heeft hier zijn vak van gemaakt. Hellofresh (ze passen veel marketingtrucs toe, maar ik ben toch écht een fan) doet dat ook. Bij de bestelling zit vaak een “cadeautje”: een gratis bakje sojayoghurt of een tussendoortje om uit te proberen. Maar pas op: zulke verrassingen wennen ook! Hellofresh zónder cadeautje is bij ons thuis inmiddels een teleurstelling geworden.

Les 4: Wees gepassioneerd

Ja Casanova: het is tijd om je ware liefde te uiten! De bekende vier P’s zijn zo’n 60 jaar oud en daar kun je niet meer mee aankomen. Het gaat vandaag om de P van Passie! Want ondernemers met een hartstochtelijk verhaal weten de harten van hun klanten te veroveren. Liefhebbers van de slaafvrije chocolade van Tony Chocolonely, de visagie van Nikkie de Jager of de maanstenen van de zussen Lexmond weten wat ik bedoel. Met een passie voor een dikke auto of hoge bankrekening kom je niet meer weg. Het gaat steeds meer om jouw bijdrage aan deze wereld en jouw maatschappelijke impact. Daarom wil ik een zonnebril van Boyan Slat! En daarom ben ik een fan van Wattsun en Volta Energy: ondernemers die tijdens hun studie aan de HAN hun missie hebben omgezet in ondernemerschap.

Les 5: Trouw!

Is dat nog van deze tijd? Jazeker! Hoe aanlokkelijk een “one-night-stand” ook lijkt, een langdurige relatie is zakelijk veel interessanter. Want als je eenmaal een relatie aan de haak hebt geslagen, is het vasthouden van de relatie commercieel gezien veel lonender. De 80-20 regel gaat hier op. Daarom is mijn laatste liefdesles: maak van je klant een trouwe klant en verleid hem of haar tot herhaalaankoop. Dat vraagt om relatiemanagement. En eerlijk is eerlijk: het is een uitdaging een relatie spannend te houden. Volgens mij is juist daarom Valentijnsdag uitgevonden. Weet jij al hoe je vandaag je relatie gaat onderhouden….?

Deel dit bericht op:

Reacties

  1. 14 februari 2022 door Corine

    Geweldig beschreven en heel herkenbaar!

  2. 14 februari 2022 door Annie Visser

    Lessen in een zakelijke liefdesrelatie! Hier wordt getoond hoe belangrijk dat is!! Het kost vaak weinig, maar het scheelt zoveel in de beleving.
    Je hebt een mooie en heldere vertaalslag gemaakt, Einte!
    Je moeder