Blue Monday? Get Boosted!
Terwijl Black Friday mag rekenen op veel commercieel tumult, trekt Blue Monday in relatieve stilte aan ons voorbij. Terecht, want de meest deprimerende dag van het jaar willen we zo snel mogelijk achter ons laten.
Wetenschappelijk is het verhaal achter de blauwe maandag allerminst. 17 jaar geleden berekende de Britse psycholoog Cliff Arnall de datum waarop mensen zich het meest neerslachtig voelen met een onnavolgbaar ingewikkelde formule. En sindsdien “vieren” we deze donkere dag in januari, waarop de eerste barstjes in de goede voornemens van het nieuwe jaar zichtbaar worden en de vakanties nog zo ver weg lijken.
Bron: Wikipedia
Ook al bedacht Arnall zijn formule 17 jaar geleden, dit jaar zou ook een jubileumjaar genoemd kunnen worden. Precies 100 jaar geleden bracht de Amerikaanse componist George Gershwin de opera Blue Monday uit. Als een Elon Musk van de muziekindustrie innoveerde hij de klassieke opera tot jazzy amusementsmuziek. Opnames zijn er niet, maar een uitvoering uit 1945 toont wat een vrolijke boel dat moet zijn geweest. Hoezo Monday Blues? Menig horeca-ondernemer zou er vandaag blij van worden als er zo vrolijk gedanst en gezongen zou kunnen worden in zijn zaak!
Het voordeel van een dieptepunt is, dat het daarna alleen maar beter kan worden. En zeker dit jaar. Terwijl we dit weekend de kerstinkopen konden inhalen na de lockdown, is vandaag het hoger onderwijs weer geopend. Voor velen is de hoop nu gevestigd op de heropening van de cultuur- en horecasector. En die zal vast niet lang op zich laten wachten.
Mijn collega Corine Janssen schreef vorige maand dat het ondernemen voor een student soms best eenzaam kan zijn. En dat is in corona-tijd dubbel waar. Daarom brengen we vanuit het Centrum voor Ondernemerschap studenten met een eigen bedrijf bij elkaar: om elkaar nieuwe energie te geven, ervaringen uit te wisselen en tops en flops te delen. Daar hebben we het afgelopen jaar goede ervaringen mee opgedaan. En ons goede voornemen is om dat in 2022 verder uit te bouwen. Vanaf februari starten we met een pilot van de Business Booster, een reeks “naschoolse” bijeenkomsten, waar jonge ondernemers hun tweewekelijkse shot ondernemersenergie kunnen krijgen. Ben je benieuwd? Of wil je gewoon individueel een keer sparren met een businesscoach van het CvO? Maak dan direct een afspraak. Get Boosted Now!
PS Om je op te beuren: dacht je dat het vandaag Blue Monday was? Volgens de dubieuze theorie van Arnall valt Blue Monday op de “maandag van de laatste volle week van januari”. Dat is pas volgende week!
Interesse programma BusinessBooster?
Meld je dan snel aan voor 1 februari.