Leren met Hoofd, Hart en Handen: hoe doe je dat?

De training Onderwijsinnovatie door Leren met Hoofd, Hart en Handen is al weer volop aan de gang. 14 enthousiaste deelnemers zijn hier druk bezig met het ontwikkelen van hun innovatieve idee om het hedendaagse onderwijs te optimaliseren.

Training met Hoofd Hart en Handen
De training faciliteert een ontdekkingsreis die zich richt op de persoonlijke ontwikkeling van de deelnemer. de invulling van zijn of haar rol binnen de HAN en de veranderkracht van de deelnemer in het onderwijs. Met als onderliggend doel alle HAN-studenten in staat te stellen om tijdens hun studie te leren hoe ze vanuit passie waarde kunnen toevoegen gedurende hun werkzame leven.

De focus ligt op leren met Hoofd, het Hart en de Handen:
Hoofd: Vergaren van Kennis. Vertalen naar ideeën en projecten.
Hart: Voelen en Ervaren. Vanuit jouw drijfveren, passie en talenten.
Handen: Actie en Doen.

In een wervelend 8 daags programma dagen we de deelnemers uit om een antwoord te formuleren op de volgende vier vragen:

  • Wie ben ik?
  • Hoe kijk ik naar de wereld?
  • Welke bijdrage kan ik leveren aan de wereld?
  • Hoe zet ik mijn ideeën om naar actie?

Vier vragen die de deelnemer in staat stellen om goede ideeën daadwerkelijk om te zetten naar vernieuwende uitdagende onderwijsprogramma’s of projecten. Vanuit connectie met zichzelf en met elkaar. Door inspiratie van uitzonderlijke workshops en deskundige trainers.

Een dag in vogelvlucht
Onder leiding van een coach gaan we op dag 2 oor het proces van ‘Circling’ geloodst. Elkaar aankijken, elkaar analyseren. Maar het belangrijkst; Terug naar de echte ik.

Wat gaat er in me om? wat kan ik nog leren? Wat is mijn intentie? Door deze vragen te beantwoorden worden de deelnemers zich bewust van de stappen die nodig zijn om het doel van hun innovatieve idee te bereiken. Deze dag draagt bovendien bij aan het groepsgevoel. Dat geeft een stevige bedding om in actie te komen. ‘Samen leren’ is één van de uitgangspunten van het leren met Hoofd Hart en Handen.

Een erg waardevolle ochtend, gevolgd door een evengoed middagprogramma waarin we het Four Fold Practice model behandelden en de kunst van Hosting onder de knie probeerden te krijgen. Het is namelijk erg belangrijk dat je zelf weet wat je aan het doen bent, voordat je je omgeving aan het werk kan zetten. De tool verschaft bovendien taal om te kunnen praten over leren.

Wat vinden de deelnemers er van?
Deelnemers doen enorm veel inspiratie op over écht anders leren. En het is soms wel even slikken. De grenzen van ‘comfort’ worden opgezocht. Het is moeilijk om je meteen open te stellen aan mensen die je niet kent, maar de groep wordt er steeds hechter van. Het is ook belangrijk je ideeën te kunnen delen met elkaar, zo is het makkelijker feedback te geven en te ontvangen. De sfeer is open en prettig. Wanneer mensen ergens tegenaan lopen, komt er van alle kanten hulp om ze weer op weg te helpen.

“Schat van de dag: stoute schoenen aantrekken of juist uittrekken in de speeltuin die je zelf creëert” – Stephanie, trainingsdag 2

Deel dit bericht op: