Ondernemende studenten op de lerarenopleiding Economie

fullsizerender

Ondernemen is Big Business in zowel het VO als het MBO. Veel scholen zijn bezig om programma’s te ontwikkelen om het ondernemend gedrag van leerlingen te bevorderen. Hiermee wordt niet per se het opstarten van een bedrijf maar ondernemend gedrag in de breedte. Het gaat om kansen zien, kansen pakken en waarde creëren; waarbij waarde breder opgevat wordt dan alleen geld.

Om studenten voor te bereiden op het begeleiden van ondernemen binnen het VO en MBO, is er een lessenserie in samenwerking met het Centrum voor Valorisatie en ondernemerschap (CvVO) van de HAN ontwikkeld. Op 18 november pitchten de studenten van de lerarenopleiding economie met veel passie het idee waaraan ze in deze lessen hebben gewerkt!

De vierdejaars studenten van de lerarenopleiding economie zijn in het eerste college op zoek gegaan naar hun eigen passies en talenten. Zij hebben daarbij de opdracht gekregen om binnen hun eigen stageschool (in het VO of MBO) te zoeken naar drie uitdagingen/problemen waarmee ze graag aan de slag zouden willen gaan. Het tweede college stond in het teken van Design Thinking. Studenten werden uitgedaagd om van de drie eerder bedachte problemen er één verder uit te werken. Dit deden zij aan de hand van het Business Model Canvas (BMC). Het BMC beschrijft hoe een onderneming waarde creëert, levert en behoudt. Parallel hieraan vonden lessen plaats over verdienmodellen en hoe je moet leren netwerken. Als laatste stond het leren pitchen van je eigen idee centraal. In deze les ging het er niet alleen om hoe je een goede pitch houdt, maar ook over het beoordelen van een pitch. Tenslotte moet je als toekomstig docent ook een pitch van je leerlingen kunnen beoordelen.

Op vrijdagmiddag 18 november was het dan zover! Alle 15 studenten hebben hun pitch gehouden voor een jury van drie deskundige personen. De jury bestond uit Menno Pistorius, directeur van de faculteit Educatie, een collega uit werkveld en Joost Broeren, startersbegeleider vanuit YIB/CvVO). Daarnaast zaten er geïnteresseerde collega’s, ook die uit het werkveld en betrokken familie in de zaal.

De onderwerpen voor de pitch waren uiteenlopend – van een bedrijf dat zich ging toespitsen op het helpen van docenten om de werkkamers op te ruimen, oplossingen voor lege schoolgebouwen vanwege teruglopende leerlingenaantallen, tot hoe de praktijk van schoonheidsspecialisten beter betrokken zou kunnen worden bij de rekenlessen. Ook thema’s zoals hoe het werkveld worden kan betrokken bij de vormgeving van de opleiding voor juridisch medewerker, hoe verlengde instructie rekenlessen kan verbeteren, hoe een format voor het Rijkonderwijs ontwikkeld kan worden, hoe leerlingen van het vmbo Dienstverlening en Productie zelf vier evenementen kunnen leren te organiseren in samenwerking met scholen uit de regio en hoe studenten van MBO Toerisme zelf excursies kunnen leren organiseren kwamen aan bod. Kortom, wat een fantastische plannen werden er gepitcht! En met wat voor een bevlogenheid! Aan een ondernemende houding geen gebrek bij deze studenten. Met een duidelijke visie op en hart voor het onderwijs en de leerlingen!

Ook Menno was erg enthousiast over wat de leerlingen presteerden en duidde nogmaals het belang van de ondernemende houding aan binnen het onderwijs. En dat het aanwezig is bij deze studenten, dat hebben we deze middag zeker gezien.

De winnaar was Uğur Aksoy. Hij was zeer overtuigend met zijn idee dat erop was gericht om meer sportdagen te organiseren in het onderwijs. Hij was duidelijk een student met een missie, aldus Menno Pistorius.

img_2387

Wij wensen hem veel succes!

Met veel dank aan Marijke Zuidhof (coordinator ILS Economie) voor het samenstellen van dit bericht.

Deel dit bericht op: