PROJECT INFORMATIE DOCUMENT / PID (onderzoek, oriënteren en voorbereiden)
Met behulp van een PID (Project Informatie Document) beschrijf je heel kort (2-3 A4-tjes) de opzet van een onderzoeksproject. Je kan met een PID heel gemakkelijk met anderen delen hoe jouw onderzoeksproject er uit ziet. Het helpt ook om zelf vooraf goed in beeld te krijgen wat je gaat onderzoeken bij wie en op welke manier je dat gaat doen.
BESCHRIJVING
Een PID heeft in totaal 5 onderwerpen, die hieronder per deel besproken worden. Voor deze beschrijving is gebruik gemaakt van het document PID Uitleg Per onderdeel (Olde, 2020). Je kan ook deze kennisclip bekijken: https://video.han.nl/P2G/Player/Player.aspx?id=8Gf3R
- Algemene gegevens
Hier leg je vast wat het onderwerp is, de datum waarop je dit PID hebt opgesteld, de opdrachtgever, de contactpersonen met de bijbehorende contactgegevens van de contactpersonen (telefoonnummer, email-adressen, eventueel bezoekadres).
- Context (onderwerp, doelgroep, gebruiker van het onderzoek)
Hier leg je twee belangrijke onderdelen vast die beschrijven waarom dit onderzoek gedaan moet worden: de context en achtergrond van de vraagstelling en op wie het onderzoek zich richt, de doelgroep. Voor de context en achtergrond gebruik je informatie die je hebt opgedaan tijdens je vooronderzoek (vaak ook aangeduid met “oriëntatie op het probleem”).
- Onderbouwing (definities, operationalisering, literatuur)
Dit deel geeft weer wat de centrale begrippen (trefwoorden) in je onderzoek zijn, hoe jij die begrippen definieert en wat de belangrijkste literatuur is die je gebruikt. De centrale begrippen geven in enkele woorden weer wat je onderzoekt, bijvoorbeeld online communicatie, medewerkersbetrokkenheid of merkbeleving. Dit zijn ook de woorden waarop je naar literatuur zoekt die je helpt in het verder concretiseren van je onderzoek.
- Onderzoek (onderzoeksmethodieken, steekproef, validiteit en betrouwbaarheid)
In het onderzoeksdeel werk je drie onderdelen uit. Ten eerste leg je vast wat de doelstelling van het onderzoek is en welke vragen je hebt opgesteld om dat doel te bereiken. Als tweede leg je vast hoe je de data gaat verzamelen: op welke manier (methode, bijv. interview, survey, observatie), hoe je jouw respondenten gaat vinden (bijv. online verspreiden via LinkedIn), welke informatie je gaat verzamelen (bijv. een bestaande vragenlijst of een topiclist op basis van de dimensies die je hebt gevonden in onderdeel 3) en hoe je de informatie gaat analyseren. Als je vermoed dat je onderzoek wel eens privacy gevoelig zou kunnen zijn, omdat je bijvoorbeeld mensen vraagt hoe ze over hun eigen organisatie denken, dan zeg je daar in dit deel ook iets over. Als laatste leg je vast hoe je denkt de resultaten en conclusies te rapporteren. Door daar vooraf over na te denken kun je er tijdens het verzamelen rekening mee houden. Als je bijvoorbeeld een filmpje wil maken, dan is het handig om je interviews op te nemen en toestemming te vragen om de opname te mogen gebruiken.
- Praktische gegevens
In het laatste deel van het PID leg je de gegevens vast die van belang zijn voor de uitvoering: de kosten en de planning.
Er is een template in MS-Word beschikbaar die je kan gebruiken om de PID op te stellen PID Format
VOORBEELDEN
Hieronder staan een aantal links naar ingevulde PID’s. Neem ze niet letterlijk over, maar gebruik ze als inspiratie over hoe je een PID kan opstellen.
Voorbeeld 1: Interne communicatie Deesel Electrics PID Interne communicatie Deesel Electrics
Voorbeeld 2: Online communicatie uitvaartbranche PID Online communicatie uitvaartbranche
Voorbeeld 3: Barrières communicatie inloophuis PID Barrieres communicatie inloophuis
TOEPASSING TIPS
- Bij het beschrijven van de context is het belangrijk om je lezer mee te nemen in je verhaal. Maak duidelijk in één tot twee zinnen waarom het belangrijk is om het onderzoek te doen. In het voorbeeld van PID Online communicatie uitvaartbranche wordt dat heel duidelijk gedaan:
“Klantbeleving staat hoog in het vaandel bij de uitvaartbranche. Het probleem is echter dat de uitvaartbranche niet dezelfde klantbeleving kan bieden in tijden van corona als daarvoor. Het is daarom van belang om te onderzoeken hoe de online klantbeleving van nabestaanden geoptimaliseerd kan worden.”
- Het is belangrijk om alvorens de context van je PID te schrijven vooronderzoek te doen en je alvast te verdiepen in het onderwerp. Dat kan door desk research en/of door een oriënterend gesprek met mensen uit je onderzoeksdoelgroep. Dit vooronderzoek neem je NIET op in je PID, maar de informatie die je vind (feiten, cijfers) wel. Als je er allerlei aanname zijn, dan is het belangrijk om die ook te vermelden. Bijvoorbeeld:
“Algemeen wordt aangenomen dat een betere merkbeleving leidt tot meer verkopen (Van den Berg, 2020)”
“De opdrachtgever (persoonlijke communicatie, 2020) neemt aan dat een hogere medewerkerstevredenheid leidt tot een betere dienstverlening van het bedrijf en dat daarmee de klanttevredenheid verhoogd kan worden”.
Let op dat je bij het opnemen van aannames ALTIJD duidelijk moet maken van wie de aanname is door een bronvermelding toe te voegen.
- Bij het opnemen van centrale begrippen geldt vooral: “less is more”. Als je hier teveel begrippen gebruikt, dan loop je het risico dat je onderzoek te omvangrijk wordt. Laat hier zien hoe je het centrale begrip verder uiteen kan rafelen in delen (dimensies) en hoe je die dimensies kan meten of herkennen (indicatoren). Neem ook altijd jouw definitie van de centrale begrippen op.
- Probeer het onderzoeksdeel zo te schrijven dat iemand die jouw PID leest het project kan uitvoeren op basis van jouw beschrijving. Wees concreet en specifiek. Bedenk dat jouw redenen om voor een bepaalde methode te kiezen vaak ontleent kan worden aan de sterke punten van een methode.
- Beperk je onderzoek tot één methode, dat houd je je PID’s kort en overzichtelijk. Stel, je wil weten of de werkelijke identiteit van een merk aansluit bij het imago van dat merk. Je besluit de werkelijke identiteit te achterhalen met interviews onder de medewerkers van het bedrijf en het imago middels een survey onder klanten. Feitelijk doe je dan twee onderzoeken met elk hun eigen vraag. De tip is dan ook om dit onder te brengen in twee verschillende PID’s.
MEER WETEN
Operationaliseren: https://femelearning.han.nl/materials/46/66
BRONNEN
Olde, N. (2020). PID Uitleg per onderdeel [Interne publicatie]. Geraadpleegd van https://blog3.han.nl/communicatietoolbox/wp-content/uploads/sites/10/2020/12/PID-Uitleg-per-onderdeel.pdf