Operationaliseren

Het onderwerp van een onderzoek is te typeren door centrale begrippen of constructen. Voorbeelden hiervan zijn ‘imago’ of ‘medewerkersbetrokkenheid’. Operationalisering van deze begrippen verwijst naar het proces van het vertalen van deze abstracte, theoretische concepten (constructen) in meetbare en observeerbare variabelen. Het houdt in dat je concrete indicatoren of meetinstrumenten identificeert die het gewenste concept kunnen representeren, zodat je het […]

Onderzoeksopzet

Een onderzoeksopzet is een plan of blauwdruk die de structuur en aanpak van een onderzoek beschrijft. Het omvat de belangrijkste elementen en stappen die worden genomen om een onderzoeksvraag te beantwoorden en onderzoeksdoelstellingen te bereiken, zoals de onderzoeksvraag, de onderzoeksmethode, de populatie en steekproef van je onderzoek, de dataverzameling en een tijdslijn. Binnen de opleiding Communicatie hebben we daarvoor een […]

Deskresearch

Deskresearch verwijst naar het proces van het verzamelen en analyseren van bestaande informatie en gegevens die beschikbaar zijn in openbare bronnen, zoals boeken, tijdschriften, rapporten, online databases en websites. Het is een onderzoeksmethode die wordt gebruikt om informatie te verkrijgen zonder dat er nieuwe gegevens worden verzameld. Om deskresearch uit te voeren, volg je over het algemeen deze stappen: Definieer […]

Informatievaardigheden

Informatievaardigheid is de capaciteit om effectief informatie te zoeken, deze te evalueren, te organiseren en te gebruiken. Je moet kritisch nadenken over welke informatie je nodig hebt, je moet relevante bronnen vinden en beoordelen op betrouwbaarheid, je moet de informatie zo ordenen en analyseren dat het voor jouw doel geschikt wordt. Informatievaardigheden zijn essentieel in het digitale tijdperk waarin wij […]

Het ZBMO-model van Shannon en Weaver

Het ZBMO-model is in 1948 ontwikkeld door Claude Shannon en Warren Weaver.  Het model werd oorspronkelijk ontwikkeld om telecommunicatie beter te verklaren, maar is in de loop van de jaren uitgebreid naar een verklaring rondom menselijke communicatie. Het model stelt dat alle communicatie uit een aantal standaardfactoren bestaat. Er is altijd een Zender. Er is altijd een Medium waarmee je een Boodschap wil zenden en […]