Hoe maak je een persona?

Wat is een persona?

Een persona (of ijkpersoon) is een zeer gedetailleerde omschrijving van een gebruiker van jouw product of dienst. In feite is een persona niets meer dan een levendige verbeelding van je doelgroep. Je kiest als het ware één typische persoon die in het hart van je doelgroep zit. Eén persoon die symbool staat voor de hele doelgroep erachter. Door één typische persoon te kiezen om de doelgroep te beschrijven wordt de doelgroep minder abstract. Persona’s maken iets dat abstract, rationeel en feitelijk is (doelgroepbeschrijving) juist meer emotioneel, tastbaar en levendig is.

Waarom is een persona van belang?

Om succes te hebben met je bedrijf wil je je doelgroep natuurlijk zo goed mogelijk bereiken. Je kunt communicatiebudget immers maar één keer uitgeven en je wilt dit natuurlijk zo effectief mogelijk doen. Het is daarom noodzakelijk om je doelgroep goed af te bakenen en die doelgroep daarna zo precies mogelijk in kaart te brengen door middels van een persona dus. Door het kiezen van een naam en gezicht kunnen we een snel een voorstelling maken van het ‘type’ persoon (met zijn achterliggende behoeften, emoties en drijfveren). We kunnen als het ware voorspellen hoe ze zullen reageren in een bepaalde situatie en waar ze gelukkig van worden. Dat inzicht helpt bij de keuzes die je maakt met je communicatie​

Uit welke elementen bestaat een persona?

Demografisch

  • Leeftijd
  • Naam
  • Functie
  • Leeftijd
  • Woonplaats
  • Gezinssamenstelling

Wat is iemands persoonlijkheid? Introvert, of juist niet? Meer practisch, of just meer strategsich, etc.

Motivatie

Wat motiveert of drijft iemand? Is dat ambitie (iets willen bereiken) juist angst (iets voorkomen), streeft iemand macht of juist meer persoonlijke groei na? Of is het onderdeel uitmaken van een sociale groep juist de meest drijvende kracht voor iemand?

Welke kanalen gebruikt men?

Zijn dat de kranten, websites, televisie, face tot face, LinkedIn, Instagram, etc.

Welke interesses heeft iemand? Is de persona sportief, muzikaal, een echte festivalganger, etc.

Wat zijn de doelen van de persona, welke behoeften heeft hij of zij?

Wat zijn zijn ‘pains‘: pijnpunten, frustraties, ongewenste problemen, obstakels, risico’s (die het merk zou kunnen oplossen)?

Welke quote past bij de persona? Is dat een quote die gaat over vrijheid? Of over verantwoordelijkheid nemen? Het kan van alles zijn, maar wat zou een typerende uitspraak van de persona zijn?

Wat een belangrijke reden de persona om jouw merk te kopen? Welk probleem lost het voor hem op? Wat biedt het hem of haar?

En wat is daarin een dealmaker? Maw: wat trekt hem over de streep?

En (daar tegenover) wat is de dealbreaker? Wat maakt dat iemand af zou haken? Waarop knapt iemand af?

Hoe kom ik tot een persona?

Om tot een goede persona te komen kun je gebruik maken van verschillende soorten desk en fieldresearch. Je gaat dus onderzoek doen.

Om tot een persona te komen kun je diepte-interviews houden onder iemand uit de doelgroep, je kunt enquêtes versturen of je kunt klantonderzoeken die er wellicht al zijn gedaan raadplegen, je kunt informatie halen uit je eigen CRM systeem en je kunt natuurlijk online analytics inzetten. Hieruit haal je al snel informatie als leeftijd, geslacht en locatie. En je kunt ook naar Google suggesties kijken; waar wil de doelgroep meer over weten? Waar zoeken ze precies naar?

Ook kun je bestaande segmentatiemodellen als startpunt gebruiken zoals het Mentality-model van Motivaction. Deze modellen geven vaak al een eerste beeld: hoe iemand in het leven staat, hoe ze beslissingen maken en welke kanalen ze vaak gebruiken. Dit kun je dan specifieker maken met bovenbeschreven aanpak.

Meer weten?

Bekijk hier de kennisclip over het maken van een persona.