Feedbackstadia van Van Popta

Deze methode biedt houvast voor het geven van feedback op inhoud. Dit kan een presentatie, een workshop, maar ook een schriftelijk product zijn. Door een viertal stappen te doorlopen kom je verder dan ‘ik vond het wel goed’, en kun je inhoudelijk je oordeel beargumenteren.

Beschrijving

Onderzoek van Esther van Popta wijst uit dat er vier stadia zijn waaraan feedback moet voldoen, met als doel dat er zoveel mogelijk geleerd wordt door zowel de feedback-ontvanger als de feedback-gever. Door de onderstaande vier stappen te doorlopen geef je inhoudelijk sterke feedback.

  1. Evaluatief oordeel: wat vind je ervan? Oordeel of iets goed/slecht is.
  2. Verbetersuggestie: wat zou er beter kunnen? Ik zou het op deze wijze verbeteren.
  3. Verklaring: waarom vind je dit? Ik zou de verbetersuggestie oppakken om de volgende reden(en).
  4. Theoretisch concept: Kun je verwijzen naar bronnen die je verbetersuggestie ondersteunen? Geef er een aantal.

Voorbeeld

Stel dat iemand zegt:
“Goed werk! Maar je kunt ook de acht stappen van Kotter gebruiken. Via deze link vind je hier meer informatie over. Succes met het afronden. PS: Kotter helpt je om de veranderingen succesvol te implementeren.”

  1. Evaluatief oordeel: Goed werk.
  2. Verbetersuggestie: Je kunt ook de acht stappen van Kotter gebruiken.
  3. Verklaring: Kotter helpt je om de veranderingen succesvol te implementeren.
  4. Theoretisch concept: Verbetersuggestie = link

Meer weten?

Link: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1747938X16300562

Bronnen

  • van Popta, E., Kral, M., Camp, G., Martens, R. L., & Simons, P. R. J. (2017). Exploring the value of peer feedback in online learning for the provider. Educational Research Review20, 24-34