AIDA-model

Stel, je wilt dat jouw communicatie-uiting de aandacht trekt en mensen direct aanzet tot actie. Dat kan met het AIDA-model. Dit marketingmodel beschrijft de stappen die iemand neemt voordat deze tot aankoop overgaat. AIDA staat voor Attention (aandacht), Interest (interesse), Desire (verlangen) en Action (actie).

Wat betekent AIDA?

  1. Attention: In deze fase probeer je in de communicatie-uiting de aandacht van de consument te trekken. Dit doe je bijvoorbeeld door op te vallen met bijvoorbeeld kleurgebruik, passende afbeeldingen en lettertype.
  2. Interest: Wanneer de aandacht van de consument is getrokken, is de volgende stap om interesse op te wekken. Als communicatieprofessional laat je zien dat het product of de dienst iets te bieden heeft dat relevant is voor de consument. Dit kan bijvoorbeeld door het tonen van de voordelen van het product of het gebruik van testimonials.
  3. Desire: Wanneer de interesse van de consument is gewekt, vergroot je het verlangen naar het product of de dienst. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de Cialdini-principes.
  4. Action: De laatste fase van het AIDA-model is de actie. Dit is waar de consument overgaat tot aankoop. Hier wil je het zo eenvoudig mogelijk maken om de aankoop te doen, bijvoorbeeld door een duidelijke call-to-action te geven.