Op naar kleding die écht goed aanvoelt

Leestijd: 4 minuten

Bart Snippert (l) en Mika Timmerman (r)

Voor een aantal foto’s van de spijkerbroeken op de website van het kledingmerk AB Lifestyle stond Mika Timmerman (25) model. “Ze vinden mijn benen wel heel geschikt hiervoor”, lacht Mika. Toch gaat hij niet als fotomodel door het leven. De rol die Mika – bijna afgestudeerd voor Ondernemerschap & Retailmanagement aan de HAN – de laatste jaren is gaan spelen voor AB Lifestyle, is een heel andere.

AB Lifestyle is een Nederlands kledingmerk met een fysieke vestiging in Doetinchem. De winkel beneden, boven de kantoren en de fotostudio. “Het was toeval dat ik hier voor mijn meewerkstage in het 3e jaar terechtkwam”, vertelt Mika. “Via een vriend hoorde ik van deze mogelijkheid, en zo belandde ik in de kleding! Tijdens de stage deed ik opdrachten voor marketing en sales, maar ik stond ook in de winkel en het inpakken van bestellingen voor de webshop deed ik met net zoveel plezier en aandacht.”

 

Opmerkelijke vragen

Wat AB Lifestyle op dat moment nog niet wist, en Mika zelf ook nog amper, was dat ze iemand binnen hadden gehaald die vragen zou gaan stellen over de duurzaamheid van de kleding en over de omstandigheden waaronder de broeken en T-shirts worden gemaakt. Mika: “Tijdens de minor Circulaire Economie die ik ging volgen in het jaar na mijn stage, sprong de vonk op mij over. Tegelijk moet ik zeggen dat ik duurzaamheid altijd al in me had, ook van huis uit meegekregen.”

Voor zijn afstudeeronderzoek (AOD) meldde Mika zich weer bij het management van AB Lifestyle. (Mika: “Ik was er sinds mijn meewerkstage blijven werken naast m’n studie, dus warme connecties!”) De vraag van het onderzoek: hoe kan het kledingmerk verduurzamen en welke stappen kunnen concreet gezet worden? “Ik vind het bijzonder dat ik dit aan de orde mocht stellen. AB Lifestyle moet ook gewoon geld verdienen uiteindelijk. En dan komt daar iemand binnen die begint over arbeidsomstandigheden in verre landen, over de enorm vervuilende katoenteelt, over het feit dat meer dan 80% van onze afgedankte kleding gewoon in de vuilverbrandingsoven belandt. De kleding voor AB Lifestyle wordt trouwens gemaakt in Istanboel in Turkije; daar zijn de arbeidsomstandigheden naar verhouding redelijk.”

“Ik stel deze vragen omdat de wereld mij aan het hart gaat”, vervolgt Mika. “Ik vind het echt onacceptabel dat katoenboeren ernstig ziek worden door de bestrijdingsmiddelen die zij gebruiken bij de teelt van katoen: pesticiden die bij ons allang verboden zijn. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de bijbehorende negatieve gevolgen voor de biodiversiteit. Of het volledig opgedroogde Aralmeer in Oezbekistan omdat katoenteelt onwaarschijnlijk veel water vraagt – zo wil ik de wereld niet achterlaten aan mijn kinderen.”

 

Vooruitkijken en ernaar handelen

De vraag is dus: welke wegen zijn er voor de kledingindustrie om zorg te dragen voor het milieu en de medewerkers in de keten? Dan blijkt de bijna afgestudeerde Ondernemerschap & Retailmanager te weten waarover hij praat. Hij kent alle beleidstukken van de overheid die gaan over verduurzaming van de kledingindustrie, weet wat staatsecretaris Stientje van Veldhoven kortgeleden nog heeft gezegd over dit thema, is op de hoogte van de hoopvolle sectorplannen en weet ook welke grotere kledingmerken hun eerste stappen aan het zetten zijn.

“Zoals het nu gaat, blijft het niet”, weet Mika heel zeker. De sector beweegt zich richting een grote transitie. Dat is dus ook waar ik het management van AB Lifestyle van heb weten te overtuigen. En je kunt dan blijven werken zoals je doet óf je bereidt je voor. Je zorgt dat je onderneming toekomstbestendig is en hebt dan misschien zelfs een concurrentievoordeel. Met mijn AOD geef ik ze concrete handvatten.”

Maar willen ze daar dan wel wat mee? Belandt dit mooie rapport niet ergens in een la? Nee, dit belandt niet in een la. Mika zal direct na z’n afstuderen aan de slag gaan met de uitvoering van zijn aanbevelingen. AB Lifestyle heeft ‘m namelijk een baan aangeboden: ‘Maak maar werk van die verduurzaming; we zien dat het nodig is, we willen ons voorbereiden, help ons ermee.’

 

Master Circulaire Economie

Mika, niet zonder trots: “Waar sommige studenten na hun afstuderen op zoek moeten naar een baan, heb ik mijn eigen werk gecreëerd. Ik overweeg om ook de HAN-master Circulaire Economie te gaan volgen.” Mika kijkt naar zijn afstudeerbegeleider Bart Snippert (32), die bij het gesprek zit. Bart, docent aan het MBO en afstudeerbegeleider aan de HAN, volgt op dit moment zélf die master CE. Wil hierna zijn docentschap combineren met een adviesrol aan bedrijven. Overweegt privé zelfs een volledig zelfvoorzienende boerderij te beginnen.

Bart licht toe: “Wat mij onder andere heel erg aanspreekt bij de master, is dat we als studenten ook naar onszelf kijken. En dat gaat best diep. Hoe steek ik in elkaar, waar komt iets vandaan? Dan via de weg van bewustwording, inzicht en acceptatie naar transformatie. Eigenlijk dezelfde vragen als die ondernemingen zichzelf gaan stellen wanneer ze zich beraden op ‘hoe nu verder?’ Wie zijn wij en welke rol willen we vervullen in deze wereld? Wat past bij ons en hoe geven wij invulling aan de transitie?”

Mika: “Precies datgene waar AB Lifestyle nu mee bezig is. Ik heb aan de hand van het zes waardenmodel verschillende opties in kaart gebracht; zij overwegen en kiezen. Ik vind het super dat ik na mijn afstuderen verder mag gaan met de uitvoering. En ja, ik zal heus nog eens mijzelf in een gloednieuwe spijkerbroek hijsen voor een foto op de website. (Lacht) Met alle plezier!”

 

Janet Steenhuis

Arnhem, 9 februari 2021

 

Meer weten over verduurzaming van de kledingindustrie? Bekijk het Onderzoek en aanbevelingen van KplusV en het Rijksoverheidsbeleidsprogramma circulair textiel 2020 – 2025