“We willen er 100% zijn voor de samenleving”

Martin Visser – Rabobank Rijk van Nijmegen
Bank in coronatijd
Martin Visser (46) is directeur Bedrijven en Particulieren van Rabobank Rijk van Nijmegen, één van onze netwerkpartners. Samen met directievoorzitter Antoine Driessen geeft hij leiding aan een bank die zich samen met leden, klanten en partners inzet voor het versterken van de lokale leefomgeving. Hoe reageert zijn bank op de coronacrisis? Kan deze crisis aanzetten tot een duurzamere en meer sociale samenleving? We gaan met Martin in vraaggesprek!
Martin: “Voor mij, voor ons als bank is er al jaren het besef dat het niet alleen om financiële waarden kan draaien. De wereld verandert sneller dan ooit. We zitten in een transformatieve tijd met zeer impactvolle ontwikkelingen. Wij willen deze veranderingen – samen met onze leden, klanten en partners – duiden, openstaan voor de belangrijkste klantissues en bijdragen aan toekomstbestendigheid. Het gaat daarin juist niet om winstmaximalisatie, maar om een gezonde (economische) groei en duurzame verbetering van onze leefomgeving en maatschappij.”
Invloed
“Het gezonde en duurzame wat Rabobank nastreeft, daar voel ik mij goed bij. Misschien is het wel gekomen toen ik zelf kinderen kreeg. Wat voor wereld laat ik na aan hen? Die vraag houd mij bezig. Ik voel me een bevoorrecht mens dat ik door werkzaam te zijn bij een bank met meer dan 120.000 particuliere klanten en meer dan 11.500 zakelijke klanten invloed kan uitoefenen. Heel direct! Want welk gevoel de coronacrisis bij ons als bank oproept? We willen er meer dan ooit zijn voor onze klanten en onze regio.”
Schakel
“De economische impact van het coronavirus is enorm. Winkelstraten zijn leeg en diverse branches zijn compleet stilgelegd. De consument houdt de hand op de knip en zijn vertrouwen daalt. We zien het bij onze zakelijke klanten: ze worden keihard geraakt, is het niet direct dan wel indirect. De afnemer van de één is weer leverancier van de ander. En ja, ook verhuurders hebben verplichtingen. Ondernemers zijn vaak een schakel in een keten.”
“Een zuiverende werking is er ook, want bedrijven die al een onvoldoende bestendig verdienmodel hadden, hebben het nu extra moeilijk en vallen om. Maar ook volkomen gezonde bedrijven leggen het loodje of dreigen dat te doen. Zonder onderscheid of ze duurzaam en maatschappelijk betrokken zijn of niet.”
Hulp
“Met allerlei regelingen, bijvoorbeeld uitstel van aflossingsverplichting van financiering of het vertrekken van liquiditeitsoplossingen, willen we de helpende hand bieden. Dit doen we niet alleen: we werken samen met (lokale) overheden en andere banken. We hebben, misschien wel juist opgeroepen door de crisis, de enorme drive om er te zijn, voor onze klanten, voor de samenleving.”
Kwetsbaarheid
“We worden aan het denken gezet, ook persoonlijk. Waarden wankelen. Die grote auto voor de deur, hoe belangrijk is die nog? Gezondheid, familie en sociale contacten, dáár draait het om ineens. ‘Naar elkaar omzien’, dat roept deze tijd bij mij op. Mijn vrouw doet momenteel de boodschappen voor haar vriendin, die in quarantaine zit. Volkomen vanzelfsprekend. Overal om mij heen zie ik een geweldige saamhorigheid op gang komen. Tegelijk komt er kwetsbaarheid aan het licht, meer dan anders. De meest kwetsbaren in onze samenleving krijgen door de social distancing ineens geen hulp meer, anderen komen onverwacht snel in financiële problemen omdat ze geen buffer opgebouwd hebben.”
Huisbezoek
“Rabobank heeft mobiele adviseurs. Zij zijn er voor onze meest kwetsbare klanten. Dit zijn veelal ook degenen die niet in staat zijn om gebruik te maken van bankieren via internet. Deze mensen komen nog naar onze lokale kantoren, maar die zijn nu het meest dicht. Onze adviseurs leggen ook huisbezoeken af. Als er financiële problemen zijn, werken we samen met de gemeente en met de schuldhulpverlening.
Herman Wijffels
“De coronacrisis als correctie op de wereld, dat zou heel mooi zijn. Wat kunnen we leren? Ik moet meteen denken aan het boek van Herman Wijffels (hij was onder andere 18 jaar actief in het bestuur van de Rabobank, red.) dat eind vorig jaar uitkwam: ‘De gulden snede’. Haarscherp laat hij zien dat geld tot doel is geworden en dat we ons op een doodlopend spoor bevinden met hoe we met de aarde en elkaar omgaan. Of de hulp die ondernemers nu geboden wordt gekoppeld zou moeten worden aan bijvoorbeeld groene doelstellingen? Ik ben niet zo’n voorstander van het opleggen van dergelijke verplichtingen. Het zou mooi zijn als iedereen hierin zijn hart laat spreken en dit als een morele verplichting gaat voelen: iets waaraan hij graag wil voldoen.”
Bestaansrecht
“Het is aan de ondernemer om na te denken en zich af te vragen wat het bestaansrecht van zijn onderneming is. Hoe kan hij de continuïteit ervan waarborgen voor de komende tien, twintig, dertig jaar? Welke waarde heeft hij te bieden of toe te voegen aan de samenleving, hoe kan hij bijvoorbeeld bijdragen aan duurzaamheid? Die vragen moet een ondernemer zich stellen en als bank denken we daarin graag mee. We kijken daarbij niet alleen naar ‘circulair’ en ‘groen’. Het sociale, het maatschappelijke hebben we nog steeds hoog in het vaandel.”
“Ik merk dat de coronacrisis het versterkt en in ons oproept: we willen onze verantwoordelijkheid ten opzichte van de samenleving ten volle nemen. We willen onderdeel zijn van de oplossing.”
6 april 2020,
Janet Steenhuis