Óp naar een duurzaam kunststofproductieproces

Erik de Ruiter en Arnold Wijbenga
Arnold Wijbenga, projectleider Circulaire Economie (HAN Centrum Meervoudige Waardecreatie) heeft de kunststoffensector in z’n portefeuille. Een jaar geleden legde hij de eerste contacten met De Federatie Nederlandse Rubber- en Kunststoffenindustrie (NRK), om vanuit de driehoek onderzoek-onderwijs-werkveld de transitie naar duurzaamheid samen vorm te geven. Inmiddels is een stevige, mooie en concrete samenwerking ontstaan.
Door de coronacrisis lijkt plastic een ware revival door te maken. Mensen kiezen er juist weer voor, vanwege veiligheid en hygiëne. Uit het grondstoffenakkoord van 2017 blijkt echter dat er al een transitie ophanden was. Het jaar daarna is deze ambitie door vele stakeholders, waaronder de NRK, verder uitgewerkt in de Transitieagenda Kunststoffen. Ondanks de huidige crisis blijft het doel het kunststofverbruik terug te dringen.
De NRK behartigt de belangen van ongeveer 400 bedrijven in deze sector, die samen een omzet vertegenwoordigen van 8,8 miljard euro per jaar. Hiermee is 65% van de bedrijven in deze sector vertegenwoordigd.
Innovatie en kennisoverdracht
De NRK ondersteunt bedrijven door het stimuleren van duurzame innovatie, kennisoverdracht en scholing, allemaal gericht op het creëren van meerwaarde voor het bedrijf en haar omgeving. Het uiteindelijke doel is een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk bij de productie, de reductie van CO2-uitstoot en het maken van waardevolle producten die bijdragen aan een veilige, gezonde en comfortabele wereld.
Samenwerking met HAN
De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) ondersteunt de NRK in haar visie. Om duurzaamheidsvraagstukken op te lossen, zien we in belangrijke mate een verschuiving naar praktijkgericht onderzoek, waarbij integraal naar vraagstukken en de organisaties gekeken wordt. Problematiek bij bedrijven is diffuus, waarbij het voor ondernemers complex is een juiste vraagstelling te formuleren, gericht op deze transitie. Middels een multidisciplinair team van studenten en docent-onderzoekers ondersteunt de HAN bedrijven en instellingen hierbij. De NRK en de HAN gaan strategisch en operationeel samenwerken om op meerdere vlakken praktijkgericht onderzoek te doen, met als doel meerwaarde te leveren aan deze sector.
Onderzocht gaat worden welke positieve en negatieve maatschappelijke effecten (direct en indirect) toegewezen kunnen worden aan een product (wat is de échte prijs). Het uiteindelijke doel is om te komen tot een sturingsmechanisme waarmee een bedrijf de waarde van het product op meerdere dimensies kan beoordelen en zo nodig aanpassen om haar strategische positie voor de toerkomst te versterken.
Twee initiatieven
De NRK ontwikkeld tools en hulpmiddelen om bedrijven te ondersteunen in deze transitie. Onderstaande tools geven kunststofverwerkende bedrijven inzicht in de omgang met recyclaat en hun bedrijfsprocessen. Voor beide heeft de NRK als doel gesteld de afzet bij bedrijven te vergroten. De HAN gaat onderzoeken hoe deze groeidoelstelling gerealiseerd kan worden en wat de impact hiervan is op de sector en de deelnemende bedrijven.
Operations Clean Sweep (OCS)
Een programma waarmee bedrijven waarborgen dat ze geen zwerfafval in de omgeving brengen.
IT Platform MORE
Met deze digitale tool kunnen rubber- en kunststofbedrijven registreren hoeveel secundaire grondstof zij in hun producten verwerken.
Met deze samenwerking willen we een bijdrage leveren aan een houdbare en duurzame sector. Heeft u vragen naar aanleiding van bovenstaande, neem dan gerust contact op:
Direcor Public Affairs NRK:
Erik de Ruiter deruijter@nrk.nl
Projectleider Circulaire Economie HAN Centrum Meervoudige Waardecreatie:
Arnold Wijbenga Arnold.Wijbenga@han.nl